tisdag 7 mars 2023

På Östersjön

 

Summer Sunlight (Isles of Shoals) Childe Hassam

Runt Östersjön är dagens tema, som jag avviker en aning från — för jag håller mig mest på vårt svenska innanhav.

Som alltid utgår tisdagstemat från Ugglan & boken.




En skötöka låg en majafton för bidevind ute på Gåsstensfjärden. Rökarna med sina i skärgården ökända tre pyramider började blåna, och på den klara himmeln bildade sig moln, när solen tog till att sjunka; det skvalpade redan utanför uddarna, och obehagliga ryckningar i råseglet antydde, att landvinden snart skulle bryta sig mot nyväckta luftdrag ovanifrån, utifrån, bakifrån.


Så inleder Strindberg sin roman ” havsbandet”, och nå’n gång emellanåt bör jag väl släppa fram ”Ågust”, och tycker att det kan vara ett lämpligt tillfälle nu.

Den som hellre läser den på engelska hittar även en översättning hos Gutenberg. 




:”On the Seaboard: A Novel of the Baltic Islands


Då låter första stycket så här:


A fishing boat lay one May evening to beam-wind, out on Goosestone bay. "Rokarna," known to all on the coast by their three pyramids, were changing to blue, while upon the clear sky clouds were forming just as the sun began to sink. Already there was dashing outside the points, and a disagreeable flapping in the mainsail signified that the land-breeze would soon break against newborn currents of air, from above, from the sea and from aft.



Så kommer här en svensk ungdomsbok — jag fick den av en släkttant på min namnsdag när jag var 10 år. 

Fyra syskon jagar några bovar i den delen av Stockholms skärgård där jag tillbringade större delen av mina somrar. Naturligtvis gillade jag boken eftersom jag kunde visualisera alla platser — lanthandeln där vi handlade ibland, Jussi Björlings sommarställe och den tremastade roslagsskutan som låg i en vik mittemot Vettershaga.



Carl A. Anderssons ”Salta  prickar” gavs ut redan 1958, och är förmodligen inte lätt att få tag på.




A Rock in the Baltic”, från 1906, av Robert Barr, förefaller vara skriven för att passa alla slags läsare — här finns äventyr, inklusive kidnappning, ett rymningssäkert fängelse, romantik (en stilig sjöofficer och en debutant), rysk säkerhetspolis — och mycket, mycket mer. En gnutta överväldigande, kan det tyckas, men Robert Barr, som var en välkänd och populär författare var nog väl medveten om vad som sålde.



18 kommentarer:

  1. Undrar just om jag har läst I havsbandet eller inte. Jag får nog skriva upp den. Tack för puffen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Det är bäst du undersöker den saken — om inte så har du några dagar med Ågust att se fram emot.
      Margaretha

      Radera
  2. lite nostalgi, har en liten Strindberghylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Hos mig får han finna sig i att beblanda sig med allsköns andra författare.
      Just nu läser jag ”Strindbergs systrar berätta om barndomshemmet och om bror August”.
      Mycket intressant, men tycks inte finnas att läsa på nätet.
      Margaretha

      Radera
  3. Nej så roligt att du fortfarande bloggar (bloggar igen)!
    Det är alltid lika intressant att få ta del av vad du läser.
    Annars tycker jag bloggvärlden förändrats så mycket, så jag har slutat. Det är inte samma mysiga hemtrevliga värld längre.
    Kattis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattis,
      Välkommen tillbaka! Roligt att höra av dig, har sett att du slutat blogga.
      Jag har hört rätt många uttrycka samma tankar om bloggeriet. Funderar på att skriva ett inlägg om det — nå’n gång.
      Margaretha

      Radera
  4. Jag hoppas att det inte anses som "fusk" att även befinna sig PÅ Östersjön, för där är jag också och guppar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Tyckte väl jag skymtade dig guppandes runt utanför den finska kusten.
      Margaretha

      Radera
  5. Så roligt att du håller dig ute på själva Östersjön! Just den där Strindberg har jag inte läst, men en hel del annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglan,
      Det är med honom som med Selma, båda har skrivit så mycket så rätt som det är trillar man över någon bok man inte känner till sedan tidigare.
      Margaretha

      Radera
  6. Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Ännu ett tema som bjuder hur många val som helst.
      Margaretha

      Radera
  7. Vilka intressanta boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Kanske kan någon av böckerna fånga dig.
      Margaretha

      Radera
  8. I havsbandet känner jag såklart till, men har inte läst den.

    SvaraRadera
  9. Lotten,
    Kanske dags att ge sig i kast med den nu‽
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Strindberg kan jag inte med längre även om han skrev bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokdivisionen,
      Med mig är det snarare tvärtom — det är först nu på sistone, som jag börjat förlika mig med honom.
      Det är nog snarare personen Strindberg som jag har haft, och har, svårt för, än författaren.
      Margaretha

      Radera