tisdag 10 januari 2023

Böcker jag inte hann med under 2022

  The megaselling books by celebrities are not so much books as products.

                    John Berendt



Girl Reading in Armchair, 2009 

Ruth Addinall



Eftersom jag inte hör till de organiserades skara, så har jag inga sådana böcker.

Min läsning styrs av vad jag för stunden tycker verkar trevligt — men milslånga listor med böcker som jag avser att titta närmare på, har jag förstås.


Här tre av dem:



 Creatures of Circumstance 

av  Maugham, W. Somers




Letters to a daughter

av Hubert Bland

 

Hubert Bland förefaller ha varit en skitstövel, han var gift med Edith Nesbit och var en av grundarna till the Fabian Society.  

Samtidigt som han och hans fru Edith väntade barn, så väntade Hubert barn med en annan kvinna — en kvinna och ett barn som kom att bo hos Edith och Hubert, och som Edith till stor del kom att försörja.

Klart att jag är nyfiken på att veta vilken sorts brev han kom att skriva till sin dotter.



Girls of the True Blue

av L. T. Meade

 


Elizabeth Thomasina Meade Smith (1844–1914) var otroligt produktiv — hon skrev över 250 böcker, mest flickböcker. Böcker som jag lämnade bakom mig i de tidiga tonåren. 

Så värst mycket minns jag inte av dem — men nu har jag upptäckt att hon var en aktiv feminist, och tänkt att jag skulle läsa några av hennes böcker för att se om feminismen satt några spår där.



19 kommentarer:

  1. Tack och lov för alla böcker som finns kvar att läsa! Hubert Blands brev kan nog vara intressanta - kände inte till honom, men väl hans fru.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglan,
      Jag vad skulle man ta’ sig till utan böcker‽
      Nu när jag varit utan uppkoppling i flera veckor har jag frossat i ”riktiga böcker” — man hinner med många om man kedjeläser.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Tack det samma!
      Margaretha

      Radera
  3. Maugham läste jag mycket under sena tonåren. Blands bok låter intressant. stackars fru Edith!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Calloway,
      Ja, nog är mina sympatier på Ediths sida, även om jag vet att rätt många i deras kretsar (som Bloomsburyfolket) levde i diverse ovanliga familjekombinationer.
      Margaretha

      Radera
  4. Nesbits barnböcker har jag läst som vuxen, skitstövlar finns det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. * Hannele,
      Skitstövlarna går nog inte att slippa undan — men man kan ju alltid pigga upp dig med någon av Ediths böcker.
      Margaretha

      Radera
  5. Jag brukar se till att hinna läsa de böcker jag vill läsa. Men jag skriver aldrig listor. Och jag är på tok för lat för att läsa på utrikiska ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Listor skriver jag bara när jag ska handla eller packa.
      Att du jag skriver upp intressanta böcker jag vill återvända till, beror enbart på att jag inte hittar tillbaka till dem annars.
      Margaretha

      Radera
    2. Jag borde också skriva upp när jag hör om en bra bok. Jag tror jämt att jag ska komma ihåg, men icke …
      Bloggblad (som alltid blir anonym på iPaden)

      Radera
    3. Bloggblad,
      Det är så vansinnigt irriterande att bara komma ihåg att det var en bok jag ville läsa, men inte ha en aning om vare sig titel eller författare, så nu för tiden skriver jag upp. Att jag se’n inte minns var jag skrev upp det, örnen annan femma.
      Margaretha

      Radera
  6. Spännande att se vilka böcker du plockar fram som vanligt. Noveller av Somerset Maugham, det kanske vore något att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Jag gillar noveller, dels är det ett bra sätt att se vad man tycker om en författare man inte läst tidigare; men noveller är också utmärkta som andningspaus mellan längre och tyngre verk.
      Margaretha

      Radera
  7. Intressanta val. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  8. Jag har faktiskt aldrig läst Maugham, men jag har en bok på vänt här i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Scylla,
      Det låter som du har goda möjligheter att se vad du tycker om Maugham — ge honom en chans! Tycker du hans romaner är för kompakta, så prova någon av hans novellsamlingar.
      Margaretha

      Radera
  9. Nya böcker för mig. Jag tyckte om en flickbok om en Katy på internatskola men det var en annan tid de här böckerna skrevs i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokdivisionen,
      Det låter som det var Susan Coolidges (pseudonym för Sarah Chauncey Woolsey) bok om Katy som du läste. Hon skrev fem böcker om Katy och hennes syskon — till stor del baserade på hennes egen uppväxt.
      Margaretha

      Radera