söndag 27 november 2022

Att läsa i advent

 ”Så här ser Rullseröd ut, när man har varit till vägen med mjölken och åker hem igen med tomma flaskor. Först är det en brant backe opp. Sen ser man lagårn och stallet. Sen ser man hönshuset och vedbon också. Och sen ser man källarstugan. Om det är vinter som nu förstås. På sommarn ser man bara snöbärshäcken omkring och lite av taket som sticker opp över. Men sen ser man det riktiga Rullseröd.”

Olle Mattsons bok ”Rulle på Rullseröd”, sändes som  radions adventskalender 1974. Boken kom ut på Sveriges radios förlag, en charmig bok som passar utmärkt för högläsning.

Hans Westman illustrerade boken och gjorde också det årets papperskalender.


För var farmors Gammelkalender en almanacka, så var den mycket finare än våran nya nere i köket. På farmors var det kaprifol slingor målade längs kanterna, och det fanns en julkärve i vart hörn med domherrar som satt och pickade. 

- Hur gammal är den ? sa jag. 

- Sen 1883, sa farmor. Så den var redan gammal när jag var så liten som du. Och så satte hon fingret på första bokstaven på Dagens Namn. 

- Oooo, sa jag. 

- Och så andra? sa farmor. 

- Ssss, sa jag. 

- Jaha, för Oscar står det, sa farmor. Det var förstås lite finare att ha namnsdag förste december när jag var liten. För då hette kungen Oscar. 

- Vad står det i versen under då ? sa jag. Farmor drog eld på en tändsticka och tände ljuset i staken framför Gammelkalendern. Både handen och lågan darrade lite. Precis som farmors röst när hon började läsa, så högtidlig var hon. 


Nu vandrar advent kring stallar och hus

och hösten den gråa är liden. 

I kväll när i stugan vi tänder vårt ljus

begynner den underfulla tiden. 


- Betyder det . . . att den tiden, då kan det hända saker som inte händer annars? viskade jag med samma låga röst som farmor. 

- I alla fall är det den bästa tiden som finns, om man vill ha hemligheter ihop med nån, sa farmor. Och nu har du och jag en. Sen gav hon mig en pepparkaka och skjussade i väg mig ut. För mamma kom just ut på farstun nere hos oss och ropade, att jag skulle gå till körhuset och hämta pappa. Vi skulle dricka adventskaffe allihop i vårat kök om en liten stund.

      ur ”Rulle på Rullseröd”

       av Olle Mattson







https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hans_Westman_(scenograf)




4 kommentarer:

  1. Tack för läsningen Margaretha! Jag njöt fullt ut av orden, innehållet och adventsstämningen som finns där. Roligt att du är tillbaka igen! :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Karin,
      Glad att du uppskattar Rulle, lika mycket som jag gör!
      Margaretha

      Radera
  2. Tacksam för lästipset om barndomsminnen! Rulle på Rullseröd minns jag inte som adventskalender, jag var nog "för gammal" för att följa den. Sen säger jag som föregående kommentator - roligt att du är tillbaka igen!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Anonym,
      Även jag missade den här boken, och kalendern, när den kom ut.
      Det är alltid roligt när vänner gillar samma böcker som en själv!
      Får väl se hur det går med bloggandet framöver — det är rätt knöligt att få till ett inlägg, och jag litar inte på att alla kommentarer går fram.
      Margaretha

      Radera