lördag 26 februari 2022

Lördag med Gutenberg


Miss Ethel Philip Reading, 1894
James Abbott Mcneill Whistler


“I am reading six books at once, the only way of reading; since, as you will agree, one book is only a single unaccompanied note, and to get the full sound, one needs ten others at the same time.” 

                        Virginia Woolf


 Johannes hade mycket att erbjuda i dag — så mycket att jag bara hunnit kika på en del av böckerna.

A WAY TO KEEP OUT OF “HOT WATER”—THE PORTABLE DISHWASHER


”Cheating the Junk-Pile, The Purchase and Maintenance of Household Equipments” av Ethel R. Peyser, är en 100 år gammal bok som ger råd till presumtiva köpare av hushållsmaskiner.


”Ignorant buying is the junk-pile’s subsistence.”


THE SMOOTH TOP 38″ GAS RANGE TAKES THE STOOP OUT OF STOOPID COOKERY

Än så länge har jag bara ”bläddrat” i boken, men är fascinerad av omfattningen av de moderna hjälpmedlen, och tycker att råden verkar sunda. En hel del känner jag igen från det min mor berättat om sin barndom.


A MEMBER OF THE KITCHEN ROTARY CLUB AT WORK ON CAKE-MIXING.

Läser på nätet att centraldammsugare kom till Sverige först i slutet av -70 talet, men i den här boken tycks det vara vad man rekommenderade.


LOOKING FOR THE DUST WHICH WAS SUCKED DOWN FROM ABOVE STAIRS!


”You may have never felt the need of these types of workers, but then you never knew the use of the radiogram until you used it!”


Den här sortens myggnät skulle jag vilja ha, de är ju mycket mer praktiska än de otympliga ramar med uppspänt när, som både vi och amerikanarna har. 


THE SCREEN WHICH ROLLS UP IS A COMFORT AS WELL AS A SAFE AND SANE INSECT OSTRACIZER




En annan bok som fångade mitt intresse var ”Blackboard Sketching” av Frederick Whitney. Det än kändes bekant, och jag ser att jag för nio år sedan, skrev om en annan av Whitneys böcker.




För de av er som inte var med på svarta tavlans tid — eller inte ens på gröna tavlans tid, så har Wikipedia en kort artikel i ämnet.

Hos mig väcker det många minnen, om hur lärare gick till skolan på kvällen för att öva på det de skulle rita nästa dag — och ibland lämna kvar avancerade teckningar till nästa dag. 



Nog är det ofattbart att det går att måla så med tavelkritor på en svart tavla!





1 kommentar: