tisdag 26 februari 2019

Band , tråd , pappersremsa , begagna datt lägga emellan sidorna i en bok , för att utvisa ett ställe deruti , som man önskar hafva ihågkommet

Tomas vred sig på sin stol. Han visste icke hvad han skulle svara. Han satt och stirrade på det färglysande titelbladet af en amerikansk detektivroman, som låg hopslagen på pulpeten med en remsa tidningspapper inskjuten som bokmärke mellan bladen.
                                                        ur Förvillelser av Hjalmar Söderberg


Varje gång jag läser ett av Klimakterihäxans bokmärksinlägg, så har jag tänkt leta upp mina gamla inlägg i ämnet. För jag vet att jag skrivit ett långt inlägg om bokmärken, och vid en sökning i bloggen visar det sig att jag nämt bokmärken vid några tillfällen — men det långa inlägget jag skrev för flera år sedan finns förmodligen i någon av mina avsomnade datorer. Där finns nog en hel del.
Alldeles nyss tog jag en sväng på nätet och upptäckte att det var "World Bookmark Day" i går, och att det finns en förening för bokmärksälskare
För ögonblicket är jag alldeles för trött för att plocka fram några av mina bokmärken — och än mindre skriva om dem — men snart kryper jag ut ur idet, och ska försöka skärpa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar