torsdag 5 mars 2015

Tankar till teet

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. 
       Mark Twain

Nej Samuel (Mark), jag håller inte med — inte om vad du säger i den första meningen alltså. Visst är det nyttigt att utmana sig själv ibland, men det ska vara en utmaning som får mig att växa, inte en utmaning för utmaningens skull. När jag ser tillbaka, och det mer än tjugo år, då ser jag sådant som jag är innerligt tacksam för att jag inte gjorde.  Naturligtvis fanns det saker jag kunde att gjort på andra sätt, det finns det alltid, men det betyder inte att jag ångrar att jag gjorde på mitt sätt eftersom det gav mig nyttiga lärdomar.
Tryggheten hittar jag förresten inte i hamnen, utan i mig själv. Att utforska, drömma och upptäcka kan jag göra var som helst, när som helst.

6 kommentarer:

  1. Så sant så, det du skriver!
    Innan jag hade möjlighet att resa bort en gång om året som jag har gjort de senaste åtta åren, så drömde, upptäckte jag världen från min hemmahorisont. Jag saknade aldrig världen, den kom till mig via vänner som reste, via böcker osv...
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nej, man behöver sannerligen inte sakna världen, inte så länge man kan läsa, och lyssna på radio och vänner.
      Det hindrar ju inte att det kan vara trevligt att röra på sig ibland, även om det är bekvämare att resa i fantasin.
      Margaretha

      Radera
  2. Om 20 år är jag 99 så då är nog inte citatet relevant längre...
    Jag är förresten glad att jag inte reste till Peru för att bli lärare SKF:s svenska skola utan stannade hemma och gifte mig med honom som jag träffad på spanskakursen. (Som jag gick på för att åka till Peru...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Men det var en evig tur att du tog den där kursen i spanska!
      Margaretha

      Radera
  3. Nog borde man ha prövat ett och annat som förblev ogjort. Kan jag tycka så här i efterhand. Men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo,
      Om det är något du verkligen vill göra, så är det kanske inte för sent än.
      Margaretha

      Radera