tisdag 29 juli 2014

Handslag, famntag, klapp eller kyss


 Greetings, 2003-04
 Jeanette Lassen
 
Eftersom verbet hälsa och substantivet hälsa har samma ursprung, så är det en aning motsägelsefullt, att det kan leda till ohälsa att hälsa på någon. I alla fall om denna någon är sjuk eller slarvar med handhygienen.
"I suppose a fist bump would be more sanitary."

 Forskare föreslår alternativa sätt att hälsa, där kroppskontakten blir minimal. Lite skämtsamt föreslås den gammalmodiga bugningen — varför skämtsamt undrar jag, det är ju ett utmärkt sätt att uppmärksamma motparten. I förkylningstider brukade min mor lägga handen på hjärtat och buga — något som många av hennes vänner noterade och tog efter.
 Näsgnuggning föreslogs inte, men om man inte flåsar alltför våldsamt är det kanske mer hygieniskt än ett handslag.

6 kommentarer:

  1. Till och med ett snabbt "high five" tycks vara bättre än att ta i hand. Handen på hjärtat är en fin gest tycker jag. Och den indiska namaste-hälsningen funkar ju också fint och hör till de mer hygieniska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det kan nog vara svårt att vänja sig vid nya hälsningsmetoder - det där med att sträcka fram näven, går ju helt automatiskt. Ändå pumpar väl inte vi svenskar lika energiskt som många gör på kontinenten.
      En schweizisk väninna på besök, gick varje kväll runt och skakade hand med alla i huset, när hon sa godnatt - det kändes ovant.
      margaretha
      som aldrig
      praktiserat
      haj fajv

      Radera
  2. Fransmännen kindpussas efter någon sorts kod man aldrig kommer underfund om. Tror dock inte de blir sjuka av det, ett fast handslag är nog värre.

    SvaraRadera
  3. Hjo,
    vänster, höger, vänster - tror jag. Det gäller att börja på rätt sida så man inte knäcker näsbenet på den andre.
    Nej, pussas man i luften, är det väl inte så farligt, men jag har träffat polacker som placerat våta pussar på munnen - det kan jag leva utan. Och polackerna kysser ju fortfarande på hand, jag är lika fascinerad varje gång en tonårskille gör det.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Jag är trött på kramandet. När jag känner någon väl, känns det naturligt, men en stel kram från en främling, eller en bekant som jag i övrigt inte har närkontakt med, känns bara obehagligt. Kindpussar gillar jag inte.
    Som ung i Tyskland, sommarjobbade, gillade jag att alla ungdomar handhälsade, varje gång vi sågs. Då får man ögonkontakt och handflatan har många känselceller.
    Jag sträcker alltså ofta fram handen snabbt innan okända ska kramas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Jag kramar gärna folk jag känner och tycker om - när människor jag inte känner, eller ännu värre inte tycker om, ska kramas, då blir jag som en pinne.
      Det är något rejält med ett fast handslag.
      Margaretha

      Radera