torsdag 15 december 2011

Granar, granar, granar


Eftersom jag aldrig köper julgran vet jag faktiskt inte hur köpegranar ser ut nu för tiden — men jag har en känsla av att det är omodernt med den gamla hederliga glesa skogsgranen. De jag har sett är alla odlade “Disneygranar”, och jag minns när jag träffade Hugh och Nancy, ett syskonpar från Vermont (tror jag). Jag trodde först att de skojade med mig när de berättade att de beskar julgranar på sommarloven. Men det visade sig att familjen hade en jättestor julgransfarm. Där gick Nancy och Hugh, rad upp och rad ned, hela sommarlovet, med specialtillverkade knivar, och skar av alla grenar som vågade sticka ut i en icke julgransliknande vinkel.

A Tumbleweed Christmas
Jack Sorenson

gran subst. ~en ~ar
ORDLED: gran-en
• typ av (högväxande) barrträd med rak stam, krona av kransställda grenar och spolformiga kottar mycket vanl. i Sverige; med ved av stor ekon. betydelse: granbarr; grandunge; grankotte; blågran; julgran; prydnadsgran; silvergran; ädelgran; mörka ~ar kantade den allt smalare och slingrigare vägen; lyssna till ~ens susning; snötyngda ~ar; en yvig ~ till jul
BET.NYANS: om trävirket: billiga hyllor i ~
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. gran; gemens. germ. ord, urspr. 'ngt framstickande, spetsigt'

9 kommentarer:

  1. Jag tycker i min tur att det är synd att "plocka" de allra vackraste granarna och plockar därför den som står närmast i tur att ändå dö om jag skall ha gran. De blir ju vackra i vilket fall som helst bara de får kläder på sig. Ibland är de vackra utan också för den delen, fastän de inte är symmetriska enligt julgransmodell.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Visst är det synd att skövla skogen. Kanske är julgransfarmar en god idé trots allt. Fast man kunde ju odla vackra glesa granar!

    Verkar som blogger är indisponerad - jag kan inte längre bestämma färg och storlek på min text. Och det är svårt att se var jag ska peta in texten, om jag har bilder - för bilderna syns bara som bokstäver...
    Har du det likadant?
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Blogger är ur led på annat sätt också hos mig. Ett helt år har bara försvunnit rakt av. Nu när jag sökte i arkivet så hade flere månader av 2011 bara försvunnit så där bara...snipp, snapp
    När jag skrev mitt inlägg igår hade jag stora problem med textstorleken. Blogger gjorde som blogger ville själv och inte som jag gjorde. Irriterande!
    Karin

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Så jobbigt det är när det inte funkar. Jag har nästan jämt ett pyssel med att få till texten som jag vill - men nu har ju "knapparna" för färg, typsnitt och storlek försvunnit.
    Däremot tror jag inte att något försvunnit, jag var inne och letade efter gamla inlägg nyligen, och märkte inget i den vägen.
    Men jag undrar om det inte kommer tillbaka - för några månader se'n försvann jättemycket som kom tillbaka efter några da'r. Låtom oss hoppas att så sker även den här gången.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jag fick ge upp vanlig gran för ett antal år sedan när Olga fixade ut vattnet från julgransfoten och förstörde parketten. Sen dess har vi plastgran - om vi ids ta fram den. I år får vi gäster så då får den väl komma fram....
    Blogger bråkar med mig med och slänger mina kommentarer emellanåt.

    SvaraRadera
  6. Själv känner jag fortfarande en blandning av förundran och förfäran när jag ser dessa amerikanska julgranar. Plast är ju det mest vanliga och då kan man ju välja en rosa eller blå gran. Dessutom så gäller det att hänga så mycket som det någonsin går i trädet. Ja, det är inte riktigt Magdalena smak. Hittade en söt litet träd i kruka, det behöver dock faktiskt lite mer kulor än vad som fanns här hemma. Ska se om jag kan fota det.
    Annars gillar jag texten jag såg för några år sen, tyvärr har jag inte kvar bilden.
    ---- Nyhuggna grannar till micket bra pris-----
    kram

    SvaraRadera
  7. Olgakatt,
    Det går ju faktiskt utmärkt att fira jul utan gran! Förra året brydde vi oss inte om det, och julen kom och gick precis som vanligt ändå.
    Åskar välte faktiskt granen ett år, när han plöjde in under julgransmattan. I år har jag sett ut en liten gran, får väl se om jag ta'r in den.
    Jag är sååå less på blogger just nu, när det blir så besvärligt att få till inläggen tappar jag lusten att blogga.

    Magdalena,
    Så roligt att se dig här igen!
    Ja, subtil är nog ett ord som de flesta amerikaner inte känner till.
    Man kan ju spreja plastfärg även på levande granar - hade en kompis som jobbade på en firma som dekorerade granar. Det värsta hon var med om var när hon var tvungen att spreja en gran svart.
    Men även i amerika finns det de som är medvetna och jag läste nyligen om att man nu kan hyra julgran i kruka - den både levereras och hämtas vid dörren.
    Jag som har levande ljus i min, vill ha glesa granar med kraftiga grenar.
    Och hugger man som jg sin egen gran blir det också ett micket bra pris!

    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Sedan jag gifte mig med MM för 35 år sen har vi inte haft någon gran från skogen eftersom han ansåg att man inte skulle hugga ner träd för att sedan kasta ut dem efter några veckor.

    En plastgran inhandlades som användes några år när Mirren var liten, men som det senaste decenniet har fått vila i sin pappkartong. Saknar den inte, både besvärlig att ta upp och lägga ner. Det finns tillräckligt med julgranar överallt utomhus att titta på!
    Ingrid som inte gillar julpynt eller julmat eller julklappar.

    SvaraRadera
  9. Ingrid,
    Förr tog man ju mest granar där det ändå skulle gallras, nu räcker väl inte de granarna till.
    Det är i alla fall bara sådana granar jag ta'r - om jag bryr mig om att hugga en.
    Här pyntas inte heller, och julmat har vi aldrig ätit. Men några böcker brukar byta ägare.
    Margaretha

    SvaraRadera