lördag 31 december 2011

Årsgång

The Story of the Youth Who Went Forth to
 Learn What Fear was The Boy Encounters a Ghost
 Karl Fahringer


Är du nyfiken på vad det kommande året bär i sitt sköte, är det bäst att du ger dig ut i vinternatten för att ta’ reda på det. Att gå årsgång är en urgammal sed som praktiserades en bit in på 1800-talet — somliga källor säger 1900-talet.
Det behövde inte nödvändigtvis ske på nyårsnatten — julnatten, lucianatten, tomasmässonatten, stefansmässonatten eller midsommar var även det nätter då seden praktiserades.
Jag inser nu att jag får vänta till midsommar, dels är det skönare att promenera en sommarnatt, men eftersom jag suttit vid brasan under dagen och dessutom ätit, så kommer jag ändå inte att få se något om jag går ut. Man ska nämligen vara fastande och helst inte ha sett eld under dagen. Under vandringen får man inte tala och skratta, inte ens hälsa på dem man möter.
Hur vandring ska gå till, får man olika uppgifter om, beroende på var man inhämtar sina kunskaper. På somliga ställen sägs att man skulle uppsöka tre, ibland sju, kyrkor - andra säger bara att vandringen ska avslutas vid en kyrka. Och den kyrkan ska man gå baklänges runt, tre varv, på hemvägen kommer man se’n att få se vad som kommer att hända under det kommande året. Ett bröllopsfölje betyder att det stundar bröllop, grävs det gravar på kyrkogården är en farsot att vänta. Möss som dra’r ett hölass, och små nissar som bär sädeskärvar tyder på en god årsväxt. Förhoppningsvis ska du inte möta väpnade ridande män, för det betyder krig — precis som det gör om man hör att det huggs i skogen.
Må du bara möta goda väsen på din vandring!

7 kommentarer:

  1. Det var då för väl att jag har ätit mig mätt redan. Annars hade nog nyfikenheten dragit mig ut i nyårskvällen. Tur att det är bara en kyrka som gäller i alla fall, för då är det bara tre kilometer i en riktning som gäller för min del utifall att ilet återkommer när jag har fastat. Undrar vad kyrkobyssfolket skulle säga om de fick se mig gå baklänges tre varv runt helgedomen? Vore värt att testa bara för den skull. Här kan man nog möta det mesta, kanske inte tomtar..men man kan ju inte veta så noga
    Må du också bara möta goda väsen, Margaretha. Ge Åskar puss på nosen!

    Karin

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant inlägg om årsgången, har aldrig hört talas om den. Inte ens sett ordet i korsord!

    Själv har jag just gått årsgång i Norrköping på nyårspromenad tillsammans med ca 30000 andra. En ganska förfärlig upplevelse eftersom det var många som bar facklor i trängseln. Värre än i Kina på hemvändardagen...

    Det var dessutom kallt och eftersom vi frös båda två åkte vi hem efter en timme och missade därför fyrverkeriet som var målet för promenaden.

    Men det kommer väl att smälla en del utanför huset som vanligt, antar jag när klockan slår tolv. Själv har vi aldrig köpt några fyrverkeripjäser - jag är för rädd och MM för ekonomisk för sådana extravaganser.
    GOTT NYTT ÅR önskar Ingrid.

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Ja, det skulle vara roligt att prova bara för att se folks miner, när man navigerar runt kyrkan baklänges. Motsols tror jag att jag läst någon annan stans för länge se'n.
    Det var ju tur att du hann äta innan du läste det här - men till midsommar har du ingen ursäkt!
    Åskar pussar tillbaka.

    Ingrid,
    Är det inte fantastiskt att det alltid finns något nytt att lära sig!
    Låter fasansfullt att fösas fram mellan facklor och bortåt 30000 andra människor! Och frysa till på köpet. Här har vi -13,7°, vilket är ännu ett gott skäl att stanna inne.
    Jag brukar vakna vid midnatt när det börjar smälla.
    Visserligen kan det vara vackert med fyrverkerier men jag tycker att det är ett ohyggligt resursslöseri.
    Gott nytt år - och god natt!

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Nä, jag tror inte det blir nån gång, och famlande ute i vår skog i natt. Det får vänta här också.
    Vill bara skicka nyårskramar till dig, även om nyår inte är så speciellt för mig. Men kramar är ju alltid bra :)

    SvaraRadera
  5. Magdalena,
    Tycker nog att det skulle vara trevligare med en nattlig promenad i midsommartid.
    Jag stannar inte ens uppe för att förlösa det nya året - jag har insett att det blir ett nytt år också utan min försorg. Men kramar passar vid alla tider på året, och ta's tacksamt emot!
    Tillbaka kommer ett paket med sorterade kramar i alla storlekar för alla tillfällen.
    Måtte 2012 bli det bästa året du någonsin upplevt!
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Nu har jag lärt mig något nytt igen. Verkligen intressant. Många säger att 2012 kommer att bli ett intensivt och omtumlande år. Den som lever får se. Här kommer det nya året att bli blåsigt i natt. God fortsättning Margaretha. Ser fram emot många intressanta inlägg under 2012. :)

    SvaraRadera
  7. Anne-Marie,
    Det finns ju så många olika plan att vistas på - jag förmodar att man menar omtumlande när det gäller de stora frågorna, som till exempel miljö, teknologi och politik. Men det finns ju många sorts livsstilar. Man väljer ju själv vad man ta'r del av.
    Margaretha

    SvaraRadera