lördag 10 december 2011

Framförhållning


För de av er som avser att se ut som damerna på bilden om två veckor, är det hög tid att börja svälta sig! Ska ni dessutom sno ihop en klänning, så brinner det i knutarna. De här modellerna är förstås rätt enkla att sy, jag har en som liknar klänningen till vänster och lånar gärna ut mönstret. Ett Schiaparellimönster, taget ur en bok inköpt på Victoria and Albert Museum.

Dessa kokostoppar rekommenderas inte om du vill gå ned i vikt — men du kan ju ge bort dem.

KOKOSTOPPAR

Bryn
60 g smör

lyft kastrullen från värmen och rör ned
2 koppar florsocker
¼ kopp grädde
3 koppar riven kokos
1 tsk vaniljsocker
(½ tsk om du använder essens)

Klicka ut kokosblandningen till små toppar på ett bakplåtspapper
Smält 90 g choklad med 2 tsk smör.
Doppa botten av varje kokostopp i chokladen.

För den som inte har en måttsats med amerikanska koppar, finns en bra omvandlingstabell här.

8 kommentarer:

  1. Hm, man ska nog se ut som du för att ha en sån klänning. Jag tänker ägna mig åt kokostopparna istället.
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
  2. Flette-Mette,
    Jag tror knappast att jag får på mig den klänningen längre. Och det gör inte så mycket, för jag kan inte räkna ut när jag skulle ha den. Inte så piffigt till yllekalsingar, raggsockor och ylletröjor. Jag sydde den till Marthas bröllop, och det är enda gången jag använt den.
    Kokostopparna är OK om man gillar sött, men bara ett par åt gången.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Mor brukade baka kokostoppar hemma och jag gillade dem då. Nu avskyr jag att få kokosflingor mellan tänderna! Då och då kommer skolbarn och vill sälja gräddbullar och de blir väldigt besvikna att jag inte vill köpa dem med kokos på för det är oftast bara sådana de har med sig.

    Numera behöver man dock inte svälta sig för att se ut som på bilden! Det kan man fixa till digitalt. Fast jag vet inte om det funkar i verkligheten eller bara på bild... Befarar det senare, suck.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Minns att när jag var barn tyckte jag en äldre släkting var så larvig som passerade hallonsylten för hon ville inte ha de små kärnorna mellan tänderna - nu förstår jag henne, även om det inte skulle falla mig in att passera sylten (om jag gjorde någon).
    Kirurgi är väl enda alternativet till det digitala och då får det vara. Häromda'n funderade jag över om man fortfarande förlänger, och förkortar, människor genom att ta' bort eller lägga till en bit av lårbenen. Det var väldigt mycket skriverier om det för mer än 30 år se'n. Det vore ju i så fall ett alternativ - att bli tio centimeter längre, så att man fördelar fläsket lite bättre.
    Annars tycker jag Åskar inställning är bäst - han är belåten med hur han ser ut, såväl sommar som vinter!

    Margaretha

    SvaraRadera
  5. MM vägrar att äta hallonsylt just för kärnornas skull.

    En sådan klänning har jag bara kommit i en gång i mitt liv och det var efter min skilsmässa när jag gick ner till 53 kg. - utan att banta, märk väl. Nu mår jag bra och väger lite över 20 kg. mer, men funderar på att återuppta striden med de överflödiga kilona EFTER jul. Det är besvärligt när magen är i vägen överallt. Innan dess kanske det blir några kokostoppar...

    SvaraRadera
  6. Ingrid,
    Det är väl lite för drastiskt om man måste skiljas varje gång man vill gå ned i vikt, så jag kan bara rekommendera att hålla igen på onödiga kalorier - som till exempel kokostoppar!
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Ja, det är nog ett gott råd eftersom jag inte när några omedelbara planer på separation och inte heller tror att MM har några sådana.

    Ingrid, som ska åka upp till Mirren i morgon där hon brukar bli bjuden på rikliga luncher på stan och därefter utspisas med te och hembakade lussebullar och pepparkakor vid hemkomsten.

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    Mirrebesöket låter ju väldigt trevligt - om än inte figurvänligt.
    Margaretha

    SvaraRadera