lördag 17 december 2011

Tjong, knäck och kola


Russian Christmas
Igor Soldatenkov


 Plötsligt stiger det upp ett, i det närmaste, antikt minne. Tjong. När jag gick på Inga Tobiassons lekteater, sjöng vi en sång som handlade om tjong — jag minns varken text eller melodi — det enda jag minns är att när vi kom till tjongdelen av sången, skulle vi mima och visa hur kolan fastnade i tänderna.
Ordet tjong står inte att finna i någon ordlista, men på nätet finns gott om recept på denna godsak. Tillverkningen låter som en  omständiga procedur som det aldrig skulle falla mig in att göra. Så här står det på en sida: “Augusta Jansson, Stockholm, gjorde redan i slutet på 1800-talet den goda tjong-kolan. Inte helt enkel att göra — men mycket omtyckt.”

Jag har aldrig gillat kola, som jag tycker bara fastnar i tänderna, men nu började jag fundera över ordet kola, och vid en utflyt på nätet fick jag lära mig lite nytt.

KOLA  [kå`la]  subst. ~n kolor 
ORDLED: kol-an
• typ av seg karamell som kokas av grädde, socker, sirap och smör vanl. fyrkantig och inlagd i papper: kolakaramell; kolapapper; chokladkola; citronkola; gräddkola; hallonkola; lakritskola; nötkola
HIST.: sedan 1924; kortform av kolakaramell, eg. 'karamell med kolanöt'; se kolaträd



KOLATRÄD  [kå`-] subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en 
ORDLED: kola--träd-et
• ett tropiskt träd som är besläktat med kakaoträdet och har stora frön (nötter) av vilka extrakt framställs för bl.a. Coca-Cola och choklad
HIST.: sedan 1868; till västafrikanska kola med samma bet.

 Just därför att jag inte gillar sega klibbiga saker, så har jag aldrig varit intresserad av hemlagad knäck, eftersom den jag stött på haft en läskig konsistens. Däremot minns jag att man i min bardom kunde köpa hård knäck, som var, om inte jättegod, så OK.
En höst, när jag bodde i Kanada gjorde jag godis till ett barnkalas, och hittade ett recept på “Butterscotch Pattis”, som visade sig vara den hårda knäcken som jag mindes från godisaffären på Närkesgatan vid Nytorget.


Butterscotch Pattis

½ kopp socker
¼ kopp sirap
¼ kopp vatten
¼ tsk salt
1 msk smör
½ tsk vanilj 


Smöra en bakplåt generöst eller ställ fram oljade knäckformar.
Blanda socker, sirap,vatten och salt i en kastrull. Koka under omrörning tills massan nått 130°C (265°F).  
Tillsätt smöret och koka nu massan utan omrörning, tills den är 143°C (290°F).  
 Lyft kastrullen från plattan och rör i vaniljen. Droppa antingen små högar på bakplåten, eller fyll knäckformar med smeten.
Minns jag rätt så räcker det till mellan 40 och 50 knäckformar.


Här finns en omvandlingstabell.




KNÄCK
hård, seg sirapskaramell
BET.NYANS: ofta koll.: koka ~; hemlagad ~
HIST.: sedan 1654; se knäck 1


KNÄCK 1
 HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. knäk; till knäcka

8 kommentarer:

  1. Tjong i medaljongen har man ju inte kunnat undvika om man lyssnar på Ramel, men Tjong-kola var någonting helt nytt för min del.

    Hård knäck gjordes till jularna i min barndomsfamilj men istället för att skeda ner smeten i knäckformar breddes knäcken ut på smörat papper i långpannan där den fick stelna. Sedan bröt vi sönder den i lämpliga bitar.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Jag hade bara hört tjong - i den sången vi sjöng, så jag blev rätt förvånad över hur enormt många tjongrecept det finns på nätet.

    Jag bär inte med mig någon godiskokar tradition, men jag vet att kompisar också bredde ut sin knäck på en plåt. Och det är ju logiskt med tanke på att man då får knäcka den.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag har kokt en jättegod chokladkola i många år men nu är det länge sedan. Är för rädd om tänderna numera och knäck har jag aldrig gillat.
    Den enda julkonfekt jag numera gör är brända mandlar. Enkelt och liiitet nyttigare än knäck och kola - inbillar jag mig.
    Att det heter knäck - kan det kanske också ha med att man kan knäcka tänderna på den?

    SvaraRadera
  4. Nej, inte knäck för min del. Jag har dyra tandläkarräkningar utan sådana godsaker. Har ständigt dåligt samvete när jag äter godis så det blir inte mycket av den varan.
    Ingrid, som önskar dig en skön fjärde advent.

    SvaraRadera
  5. Men nu har du färg på bokstäverna igen.

    När jag var liten kallade vi all kola för tjong fast den vi gjorde inte var så omständig som det receptet på webben.

    SvaraRadera
  6. tjong har jag aldrig hört talas om men jag blev jätteglad när jag såg receptet på butterscotch patties. precis såna gjorde vi på lördagarna när jag var liten, och så fudge förstås. det hade jag totalt glömt bort. nu ska jag göra det till jul.

    SvaraRadera
  7. Tjong var ett nytt begrepp för mig också. Kan inte äta sega och hårda saker pga känsliga tänder så får läsa och njuta av recepten. :)

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,
    Brukar ibland koka fudge och ge till vänner som är begivna på sötsaker - annars har jag nog aldrig gjort godis.
    Mmm, tandläkarna tjänar nog mycket på kladdigt julgodis.

    Ingrid,
    Kanske skulle ha blivit tandläkare - med allt läbbigt godis som finns, så är det säkert lukrativt.
    Hoppas helgen varit skön.

    Pia,
    Intressant att höra att du kallar all kola för tjong - kanske beror det på var man bor.
    Jo, nu funkar blogger - nästan bra. Men allt har bytt utseende så jag är lite vilsen.

    Debbie,
    Det finns tydligen en del som känner till tjong, för jag la' just märke till att säkert ett tiotal personer hittat hit när de sökt på tjong.
    En bir fudge så är jag nöjd - det är så in i norden sött.

    Anne-Marie,
    Är det något man kan leva lycklig utan, så är det väl godis. Ta' ett äpple istället!

    Margaretha

    SvaraRadera