torsdag 1 december 2011

Grattis Rex!

Rex Todhunter Stout , 1931
1 december 1886 - 27 oktober 1975
foto Arnold Genthe


En dag att fira för alla Nero Wolfe beundrare — och en dag att börja läsa om Nero Wolfe, för dem som ännu inte gjort det.
Rex Stout skrev 47 böcker (tror jag) om Nero Wolfe, den överbegåvade, överviktiga matälskande detektiven som odlade orkidéer på sin fritid. Och som sällan lämnade sin bostad på Västra 35:e gatan i New York City. Behövs det fotarbete skickar han ut sin assistent Archie Goodwin att göra grovjobbet, medan han själv sitter hemma i sitt arbetsrum och låter hjärna gå på högvarv. Upplösningen av problemen sker nästan alltid i Nero Wolfes arbetsrum, där han samlat alla de misstänkta (ungefär som Poirot).
Rex Stout tycks ha haft samma mentala kapacitet som Nero, han lär ha läst bibeln två gånger innan han fyllde fem år, och var som trettonåring staten Indianas stavningsmästare.
Rex Stout började sin skrivarkarriär med att skriva berättelser för vecko- och dagspressen, och prövade sedan sin lycka inom de flesta litterära genrer, innan Nero Wolfe visade sig bli en sådan succée att han kunde livnära sig på att enbart skriva om honom.

6 kommentarer:

  1. Så intressanta personligheter du hittar i cyberrymden!
    Läst bibeln två gånger innan han fyllde fem! Med andra ord så var han nästan bibelsprängd. Undrar om han också kunde ta till sig det skrivna som en vuxen människa eller om han såg på det hela med fräscha barnaögon....
    Nero Wolfe har jag helt missat, däremot inte Hercule Poirot.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Att säga att Stout är en favorit, är kanske att ta' i - men han hör till de få deckarförfattare jag med nöje läser emellanåt (kanske en eller två gånger varje decennium).
    Jag vet så lite om honom att jag inte vet hur han tänkte och tyckte, men jag skulle snarare gissa att han växte upp till en cyniker långt ut på högerkanten.
    Låna en bok av honom och berätta vad du tycker!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Tror inte jag har läst om Nero Wolfe, däremot har jag sett minst en film med honom - minns bara den tjocke mannen med sin orkidéer, faktiskt.
    Tack för tipset, jag gillar vissa deckare, fr a Dorothy Sayers och Josefin Tey men även Agatha Christie.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Oh ja, både Tey och Sayers hör till mina favoriter. Till stor del för sina miljö- och personskildringar. Att det råkar vara deckare får man ta'.
    Många av alla dessa kvinnor som skrev deckare under mellankrigstiden är ju mycket nöjsamma att läsa: Ngaio Marsh, Margery Allingham och kanske även Patricia Moyes även om hon inte tillhörde den "gyllenen eran".
    De flesta av Stouts böcker finns nog att köpa såg jag när jag snabbkollade Bokus.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Det var du som rekommenderade honom för många år sen. Han har blivit favorit i familjen, som du säger finns hans böcker att köpa, vi har köpt rätt många som vi har i sommarhuset där hela familjen får glädje av dem. Nu ska jag beställa ett par böcker till av honom, bara för att fira!

    SvaraRadera
  6. Mette,
    Kul att ni alla gillar hans böcker. Jag drar mig för att rekommendera böcker eftersom vi alla har så olika smak - och jag helst vill upptäcka pärlorna själv.
    Jag har också beställt ett par av hans böcker - julklappar.
    Margaretha

    SvaraRadera