fredag 2 december 2011

Grattis Otto!

Wilhelm Heinrich Otto Dix
2 december 1891 - 25 juli 1969
självporträtt

Otto gick ut som frivillig i första världskriget, ett krig som han hade stora förhoppningar på skulle förändra världen till det bättre. Han kom tillbaka från kriget djupt desillusionerad, och kom att engagera sig på vänsterkanten politiskt. Krigets fasor satte djupa spår hos Otto, vilket syns i många av hans målningar.
När så Hitler kom till makten, ogillades Ottos politiska konst och han fick yrkesförbud.

Self-portrait as Mars, 1915

Moon Woman, 1919

Der salon, I, 1921

Ellis, 1922

Head I (Mrs. D.)1923

Nelly in Blumen 1924
(hans dotter)

Die Schwangere, 1930

S:t Chrisopher IV, 1939

Operation, 1943

Frühling auf der Höri mit Blick auf Steckborn, 1946

Schweißtuch II, 1950

Petrus und der Hahn, 1958

Bildnis Doris Rosenast, 1969

4 kommentarer:

  1. Jag känner igen en del av målningarna fast jag inte känner till konstnären. Det är målningar som berör, jag ska läsa mer om denne fantastiska konstnär nu. Tack för tipset!
    Fred

    SvaraRadera
  2. Eva och Fred,
    Roligt att du (ni?) tycker om Otto Dix. Han är ju inte insmickrande, och somliga tavlor vill man kanske inte ha på vardagsrumsväggen - hur bra de än är.
    Jag är full av beundran inför bredden i hans konst.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag har noterat hans namn vid ett par tillfällen men hade ingen aning om hans verkligen stora sortiment!

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Det verkar som det är fler än jag som känt till honom - men inte vetat särskilt mycket varken om honom eller hans konst. Själv har jag mest associerat hans namn med hemska krigsbilder och prostituerade. Så märker jag nu att jag inte har med en enda av de bilderna - kanske för att jag blev så tagen av allt det andra han gjort.
    Margaretha

    SvaraRadera