fredag 23 december 2011

Och julen varar intill påska


 I början av november försökte jag organisera lite trädgårdsprylar och bytte plats med gräsklipparna och snöslungan. Då, precis när jag var på väg in, upptäckte jag fyra små plastkrukor med några lökväxter i — krukor som jag ställt bredvid garaget, för att genast glömma bort vad det var för lökar, och vad jag egentligen tänkt göra med dem. Antydningar till blad stack upp från flera av lökarna — sådan företagsamhet måste ju premieras, jag tog krukorna med till köksingången, ställde dem på en bänk under köksfönstret, och glömde genast bort dem. Några veckor senare återupptäckte jag de tappra lökväxterna som nu var gott och väl fem centimeter höga, och fick följa med in. Se’n har de stått på köksbordet, och vi har sett hur de blivit högre och högre — och undrat om de tänkte blomma. Och så för några dagar sen började det spruta ut små gula, gulliga blommor.
Förutom adventsljusstake, hyacinter och ett luciatåg, har vi nu fyra krukor med rikligt blommande påskliljor! Eftersom jag fortfarande inte har någon kamera, så får ni tro mig på mitt ord — eller komma hit för att försäkra er om att jag talar sanning.

9 kommentarer:

  1. Häftigt! Här vid stugan tittar det upp blad i rabatten, tulpan tror jag de är bara en cm.
    julkram från din jätteförkylda
    Pia

    SvaraRadera
  2. Pia,
    Frågan är väl hur det kommer att gå för dina tulpaner.
    Mina påskliljor klarar sig ju bra - och lyser verkligen upp.
    Krya på dig - se till att familjen sköter markservicen medan du sitter med fötterna högt och läser!
    önskar dig en skön helg,
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Påskliljor till jul. Varför inte. Det verkar ju mer vårlikt än vinterlikt i Sverige just nu. Tänk så tappra växter kan vara. Har aldrig sett hyacinter här. Kan tyvärr inte ens ha hyacinter (om de fanns att köpa) pga min allergi. Ha en fin julafton!

    SvaraRadera
  4. Visst varar julen till påska, dina blommor har så rätt!
    God Jul!

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Nu för tiden doftar inte hyacinterna lika mycket som i min barndom - kanske skulle du tåla en av dagens modell.
    Ute har jag sett hyacinter både i England och Amerika, men när du säger det, kom jag på att jag aldrig sett dem i kruka.

    Olgakatt,
    Ja, jag är så glad åt dem - tyvärr kommer de inte att stå sig till påska.

    Allt gott!
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Jag ska genast gå ut och ta in mina små krukor med lökar, som har stått ute under köksfönstret sedan i våras och som jag tänkt att slänga. De har också små spirande blad som kommer upp. Tack för att du påminde mig! Tror att det är pingstliljor...

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Vilken tur att jag berättade om mina påskliljor - det betyder kanske att dina pingstliljor går en ny vår tillmötes.
    M

    SvaraRadera
  8. Jag tror dig, men hoppas du fått en kamera av tomten. Jag har en liten Nikon P300 som är superbra.

    Det är roligt med växter som dyker upp helt oförhappandes. Det gjorde förresten också den där gröna sekatören som jag tappat bort i gröngräset i somras. Långt senare hittade jag den plötsligt.

    God fortsättning på julehelgen!

    SvaraRadera
  9. Jessica,
    Jag är så imponerad av växters kraft och överlevnadsförmåga - även när jag försummar mina växter så kämpar de tappert på, och överlever för det mesta mot alla odds.
    Hoppas att din sekatör mådde bra när du hittade den - ting har inte riktigt samma förmåga som växter att klara sig utomhus.

    Jag är rädd för att min tomte inte är solvent - men jag noterar tacksamt vad du har för kamera. Kameradjungeln är inte helt lätt att orientera sig i, så jag samlar på goda råd.
    God fortsättning!
    Margaretha

    SvaraRadera