lördag 31 december 2011

Grattis Henri

 Henri Émile Benoît Matisse
  31 december 1869 - 3 november 1954

Om denna fantastiska konstnär som arbetade från sängen in i det sista, finns mycket att läsa på nätet. Gör det!
 Woman Reading, 1894

 Fruit and Coffeepot, 1898

The Dinner Table, 1896-1897

 Study of a Nude, 1899

Still Life, 1900

Woman with a Parasol, 1905

 Woman in Green, 1909

Marguerite with a Black Cat, 1910

 Branch of Lillacs, 1914

Girl with a Green Dress, 1921

 The Persian, 1929

Blue Eyes, 1934

 Face of a Woman, 1935

 The Daisies, 1939

The Afternoon, 1941-1942

 Portrait of Lydia Delectorskaya, 1947

 Nude with Oranges, 1951

Study for the Illustration Project "Cantico Dei Cantici" , 1952

 The Snail, 1953

13 kommentarer:

  1. Tack för tipset!
    Skall förströ mig en stund och njuta

    Karin i blåsigt nyårsväder

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Matisse, han är helt underbar!

    Det var länge sen du skrev om Åskar och hur du mår och vad du gör!!! Bwrätta!!!
    Gott Nytt 2012!!!
    kramis!
    Mona

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Hoppas att du fick en trevlig stund med Henri!

    Mona,
    Visst är är fantastisk, Matisse!
    Jag är inte riktigt säker på vilken Mona du är - om jag känner dig. Är du möjligtvis Ullas tvillingsyster?

    Älsklingen mår bra - vill du veta mer om mitt privatliv får du mejla till mig. Det finns tonvis med dagboksbloggar, där du kan läsa hur folk borstar tänderna och vad de äter, men det här är inte en av dem. Så intressant är varken min hälsa eller mina matvanor att jag ids skriva ned dem.
    Med det menar jag inte att mina hugskott som hamnar här är så mycket mer intressanta - men somt hoppas jag är av allmänintresse.
    Vad gör du med det gamla 2012, nu när du får ett nytt?

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Matisse och Chagall (nu när jag sett hans skapelseberättelse i Nice)delar första platsen bland konstnärer i mitt hjärta. Roligt att se de här bilderna av honom - han tog tydligen en hel del intryck av kompisarna i början av sin karriär. Jag tror aldrig jag sett de här tavlorna tidigare.

    Nästa gång vi kommer till Nice ska åtminstone jag besöka Matissemuséet där. MM hänger väl med också, som vanligt även om han inte är lika frälst som jag.
    Ett Gott Nytt år önskar jag dig!

    SvaraRadera
  5. Matisse och Chagall (nu när jag sett hans skapelseberättelse i Nice) delar första platsen bland konstnärer i mitt hjärta. Roligt att se de här bilderna av honom - han tog tydligen en hel del intryck av kompisarna i början av sin karriär. Jag tror aldrig jag sett de här tavlorna tidigare.

    Nästa gång vi kommer till Nice ska åtminstone jag besöka Matissemuséet där. MM hänger väl med också, som vanligt även om han inte är lika frälst som jag.
    Ett Gott Nytt år önskar jag dig!

    SvaraRadera
  6. Ingrid,
    Alltid intressant att se hur konstnärer utvecklas - ofta börjar de konventionellt för att så småningom förenkla. Vilket inte är enkelt!
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Visst hör Matisse till favoriterna, alltid. Skissernas Museum i Lund har en hel del av skisserna till kapellet i Vence och jag glömmer aldrig den gång jag 1970 jagade genom Eremitaget i St Petersburg (då Leningrad) för att hitta Dansen. Jag fann den och får gåshud vid minnet!
    Tack för en spännande bildkavalkad!

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,
    Jag har bara varit på skissernas museum en gång - och minns faktiskt inte om jag såg något av Matisse då - kanske var jag för tagen av att få se något av Sonia Delaunay-Terk, i verkliga livet, så allt annat bleknade.
    Härligt med gåshudsminnen - de bliknar aldrig!
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. De stora skisserna av Sonia Delaunay, typ flygmaskinsdelar, är permanent utställda men häromåret var det en stor utställning av hennes verk i alla möjliga tekniker som var väldigt spännande.
    Precis! Gåshudsminnen bleknar aldrig!

    SvaraRadera
  10. Tips:
    http://konstrelaterat.blogspot.com/2007/12/sonia-delaunay-p-skissernas-museum.html

    Tiden går fort när man har roligt - det var redan 2008 jag såg den utställningen.

    SvaraRadera
  11. Olgakatt,
    Tack för länken - ska ägna mig åt den när mat och disk är avklarade.
    Jag var på Skissernas museum i mitten på nittiotalet, så jag såg nog bara de permanenta verken.
    Margaretha

    SvaraRadera
  12. Haha du är dej lik! Ulla var tvungen att förklara det där med 2012, det har jag alldrig tänkt på. Just de jag är Ullas lillasyster (med 19 minuter).
    Jag skriver!!!
    kramis
    Mona

    SvaraRadera
  13. Mona,
    Så bra, då hoppas jag du tänker på det vartenda nyår i framtiden!!
    Margaretha

    SvaraRadera