fredag 9 december 2011

Glopp


Tittar ut genom fönstret och undrar vad glopp egentligen är.

glopp [glåp´] subst. ~et
ORDLED: glopp-et
• snöblandat regn: gloppregn; snöglopp
HIST.: sedan 1592; till sv. dial. gloppa 'snöa häftigt; gapa, sluka; vara ovettig', till glåp 'gap'; jfr glupa (i sig), glåpord

Så fick jag veta det — har nyss varit ute en sväng, det var inte skönt! Gloppregn har jag aldrig hört talas om, men jag är tämligen säker på att det är vad snögloppet övergått i. Jag är frestad att låta glåporden hagla över vädrets makter.

3 kommentarer:

  1. Här viner det ordentligt men tack och lov ingen snö i dag. Den vi fick i måndags regnade bort i går. Det varnades för 24 m/s i byarna på eftermiddagen men jag trotsade vädersiarna och for över sundet per tåg. I Dronningens By var det mindre blåsigt och uppehållsväder och på Hirschsprung en utomordentligt sevärd Krøyerudstilling.
    Tala om ont i fötterna innan jag kom på tåget hem igen - till ett vindpinat Skåne.
    Gloppen lär anlända i sinom tid och då den glåpordas, var så säker!

    SvaraRadera
  2. Glopp är ett väldigt beskrivande ord för hur det verkligen är när det är som det är..undrar hur det har uppkommit från allra första början?

    Karin

    SvaraRadera
  3. Olgakatt,
    En Krøyerutställning låter som ett pefekt fredagsnöje!
    Hoppas att dina fötter har hämtat sig från utlandsresan!
    Inget oväder har nått oss, och jag hoppas att det inte gör det - solen har visat sig av och till, men just nu ser det ut som det mulnar på. Än så länge är det inte aktuellt med några glåpord.

    Karin,
    Visst är det ett härligt beskrivande ord - kanske för att vi associerar till galopp, som inte har med saken att göra (det har gammelfranska anor).
    Jag undrar ofta hur ord - hur språket - uppstått, men det kan vi nog grunna oss blå i trynet på. Folkvandringar, ljudskridningar och allmän påhittighet har väl spelat in. Men nog skulle det vara spännande att höra hur det lät när vikingarna talade med varandra.

    Margaretha

    SvaraRadera