måndag 19 december 2011

För 168 år sedan

gavs Dickens "A Christmas Carol ut".


För många hör det till att läsa, eller lyssna till, berättelsen om Ebenezer Scrooge, varje jul. Själv nöjer jag mig med att läsa om den med några års mellanrum.
Visst är det fantastisk med en bok som under alla dessa 168 år alltid funnits i tryck. Och även om många andra skrivit om julen, så lyckades nog Dickens med att forma en idealbild av julen  en bild som fortfarande är i högsta grad eftersträvansvärd för många.

Har du inte boken i hyllan, men vill få dig lite dickensk julstämning till livs, hittar du boken hos Gutenberg. Den finns i flera upplagor, med olika illustrationer  och även som talbok.

4 kommentarer:

  1. Och vill man kan man höra den på radion denna veckan inläst av Sven Wollter...

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Det har jag missat - förmodligen därför att jag inte uppskattar talböcker. (Däremot kan högläsning vid brasan vara trevligt, förutsatt att den som läser gör det bra.)
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Så länge jag jobbade lyssnade jag på massor av talböcker i bilen. Det var helt otroligt så mycket tid jag tillbragte i bilen och hann med att höra. Men hemma går det inte - jag kan inte sitta stilla och lyssna då. Blir däremot helt uppslukad när jag läser själv. Om jag jobbar i köket går det bra att lyssna den stund radioföljetongen varar.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    De enda gångerna jag har tyckt att ljudböcker är bra, är när jag har legat på sjukhus. Där händer så mycket att det kan vara svårt att koncentrera sig på en bok - men med hörlurar och en god uppläsare kan man skärma av sig och glömma var man är.
    Margaretha

    SvaraRadera