onsdag 14 december 2011

För minnet eller sterbhuset?

The Christmas Tree
Ditz

I vår familj är presenter och böcker snudd på synonymer, och så här i julklappstider kom jag och en väninna att diskutera lämpliga julklappsböcker. Därifrån var steget inte långt till att tala om lämpliga presentinslagningar — och huruvida man ska skriva några rader på titelbladet eller ej. Här gick våra åsikter isär, väninnan tyckte att det är upprörande att “kladda” i böcker. Jag uppskattar ett par rader, med ett datum och givarens namn — eller om jag själv köper boken, skriver jag ofta var jag köpte boken, och kanske några rader om omständigheterna kring köpet. Jag tycker inte att det är att kladda, och jag tycker att det är roligt att se vem som ägt böckerna före mig, vare sig det är släkt eller, om jag köpt boken antikvariskt, det är helt främmande människor.
Jag visade väninnan några böcker som jag blir glad varje gång jag öppnar, som en anmoders bok med dikter av Ibsen, där det förutom hennes namn står, julafton 1879. Hennes man har i en bok han skrivit, tillägnat henne boken med en lång dikt. Första versen lyder:

Till Ellen

Min älskling, här är boken som Du bad,
Att jag Dig skulle skänka till ett minne.
Ditt milda öga blick må därinne..
Det skall ej finna brist, på varje rad.


eftersom jag är skannerlös
kommer bilden från nätet

Jo, väninnan höll motvilligt med om det var ju intressant eftersom det var historia, liksom hon godkände en annan bok med dedikation av en känd författare. Men jag fick nog en känsla av att det var mer ett pekuniärt intresse. Däremot kunde hon inte se det charmiga i den rätt medfarna boken “The Big Chocolate Cookbook” av Gertrude Parke. Den har spår av choklad på baksidan av det slitna skyddsomslaget, och på titelbladet står med prydlig handstil:

Christmas 1969
A sweet cookbook for a sweet cook(is)
Love,
Alan, Judith and Elisabeth

Och naturligtvis har jag lagt till:
margaretha
på strand
i
new york
26.IV.96

hur skulle jag annars minnas vilken dag det var? Strand är förresten min favoritbokhandel, där man hittar både begagnade och nya böcker jag rekommenderar ett besök där, om du kommer till New York. Jag skulle nästan tro att de piffat upp affären sen jag var där, då var det en trång, dammig och härlig butik att gå på skattjakt i.

Så värst många av bokens recept har jag inte provat, men häromdagen behövde jag en present och provade

CHOCOLATE WALNUT DELIGHTS

¾ cup butter (c:a 175 g)
1 cup firmly packed brown sugar
1 egg
¼ cup corn syrup
3 ounces chocolate (squares, melted and cooled, or envelopes)
1¾ cups sifted flour
2 teaspoons baking soda
½ teaspoon grund cinnamon
½ teaspoon grund allspice
¼ teaspoon grated nutmeg
Walnut halves

1. Cream the butter and sugar together until creamy. Add the egg and beat well. Add the corn syrup and the cooled chocolate.
2. Sift the flour, baking soda and spices together, and beat into the first mixture. Cchill.
3. Roll into small balls, place on unbuttered cooky sheets, and press a walnut half on each cooky. Allow rom between the cookies as they will spread as they bake.

Bake in a 350°F. Oven for abort 15 minutes. Allow to cool slightly before removing to cake racks.
Makes 30 to 36 cookies.

Ingen bild eftersom jag som bekant inte bara är skannerlös, utan även kameralös.
Jag följde i stort sett receptet, men minskade som vanligt på sockermängden (muscovadosocker). Sirap har jag sällan hemma, men hittade en slurk mörk sirap. Skulle tro att jag nästan dubblade kryddorna, eftersom jag tyckte degen smakade mesigt — dessutom skvätte jag i mald nejlika.
Mina provkakor blev torra och trista, så jag gjorde dem något större och gräddade dem i mellan 12 och 13 minuter.

11 kommentarer:

  1. Jag skriver namn i mina böcker och i de jag gr bort, fast inte om jag är osäker på om de vill behålla boken.
    Kakorna verkar jättesmarriga, jag var tvungen att hämta ett lexikon innan jag förstod allt. Tror jag ska baka dom till jul.

    SvaraRadera
  2. Har just kommit hem efter att ha köpt en barnbok antikvariskt där det med spretiga bokstäver står vem som tidigare ägt boken. Min väninna som var med tittade misslynt på det och tyckte inte jag skulle köpa den. Men jag tycker som du. Så jag slog till för 15 kr på en bok av Kerstin Nihlén från 1977 med fina illustrationer av Ilon Wikland.

    SvaraRadera
  3. Hallå Pia, det var länge se'n - hoppas allt är väl!
    Ibland vet man ju inte om de redan har boken, men då går det ju bra att lägga in ett kort med några rader på. Själv låter jag dessa kort ligga kvar i boken - jättekul när man ta'r fram en bok efter, kanske tjugo år, och hittar hälsningen!

    Olgakatt,
    Det var då för väl att du inte tyckte som väninnan!
    Jag har massor med böcker köpta på antikvariat - det är nästan rörande med alla namn och hälsningar med runda barnhandstilar - och ibland den vanliga harangen med adressen, förljt av Sverige, Europa, Universium...
    Och så premieböckerna med prydlig skolfröken piktur på titelbladet - det är ju oftast uppbyggliga böcker, så det har jag inte så många av.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Även här hos oss finns böcker med andras signaturer i, små anteckningar osv. Jag tycker om att det också finns en historia som kan läsas på något sätt bland böckerna i hyllan.

    Karin som läser alltför litet nu för tiden

    SvaraRadera
  5. Karin,
    Visst sätter det igång fantasin - särskilt när det står något i böcker som jag inte har en aning om varifrån de kommer.

    Nog är det bra att kunna försörja sig - men det är ju förargligt när man inte hinner eller orkar läsa.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Åh, jag är också en sån som ger bort böcker. Skriver (nästan) alltid i men gör exakt så och lägger kort i om jag är osäker på om de redan har eller ej.

    För övrigt är jag imponerad över dig som provbakar kakor! Jag glömmer alltid av det och slås av tanken när första fulla plåten i stort sett är färdiggräddad.

    SvaraRadera
  7. Vi skriver och ritar alltid i alla böcker. Pappa är värst (d.v.s. bäst)han lägger ner flera timmar på att rita och måla i böcker han ger bort.

    Har du fått mitt mail?

    SvaraRadera
  8. Åsa,
    Mina läsare och jag tycks vara av samma uppfattning, när det kommer till att skriva i böcker - så trevligt!
    Jag kommer inte alltid ihåg att provgrädda, men jag var lite misstänksam eftersom jag tyckte att 15 minuter lät mycket för ""small balls". Och jag hade rätt, för större kulor och kortare tid blev bra - och jag fick faktiskt ungefär så många kakor som sades i receptet, vilket jag sällan får.

    Kolja,
    Så kul det måste vara att få böcker från er familj!
    Jag har fått ditt mejl, och svarade i lördags. Nu har jag skickat svaret igen - från mina båda konton, ifall det var på min sida det var något som hakade upp sig. Så kanske får du två lika-samma.

    Margaretha

    SvaraRadera
  9. De mailen har jag inte fått. Du kan kanske försöka skicka de lite senare.

    SvaraRadera
  10. Kolja,
    Märkligt, jag försöker senare.
    Vill bara säga att jag tycker att du har rätt! Försöker mig på en liknande balansakt. Ibland är jag så less på alltihopa att jag tänker sluta. Det känns som att kasta pärlor.
    M

    SvaraRadera
  11. Kolja,
    Jag mejlade dig för över en timme sedan. Har det inte kommit fram kan du väl ringa mig så att vi slipper föra vårt privata samtal här. Du vet ju var jag bor, så riktnumret får du leta rätt på själv, se'n är det 52657.
    M

    SvaraRadera