torsdag 22 december 2011

Lille Vigg

Jag har inte en bok som jag måste läsa varje jul — jag har ett antal böcker och berättelser som jag ibland plockar fram till jul. En del av dem har egentligen ingenting med julen att göra, men till exempel  E. Phillips Oppenheims “The Amazing Quest of Mr Ernest Bliss“, läste jag första gången en jul, och har sedan dess kommit att förknippa boken med det perfekta julfirandet. Så med jämna mellanrum letar jag fram den i jultid för en omläsning. Många barn- och ungdomsböcker handlar om julen — ofta i ett traditionellt och glättat sken, och många av dem  (i synnerhet de äldre) i en högreståndsmiljö, men trots allt kan de vara trevliga. 
En berättelse jag gärna återkommer till är “Lille Viggs äventyr på julafton” (ja, jag har nämnt den tidigare) av Viktor Rydberg. Den är i längsta laget för att lägga ut på bloggen, men jag rekommenderar den som har en stund över att läsa (om) den. Har du inte boken själv så står Runeberg gärna till tjänst.

7 kommentarer:

  1. tack för den länken, jag ska läsa den ikväll. jag tror att vi såg den som pjäs när barnen var små, men jag har aldrig läst den. det kommer säkert att bli nyttigt för jag såg att det är gammalstavning!!

    SvaraRadera
  2. Debbie,
    En del nya ord och uttryck (eller gamla, borde jag väl säga) kommer du att få dig till livs. Jag tror inte att det är värre än du klarar det med ett lexikon - om du ens behöver det.
    Berätta vad du tycker se'n!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Julläsning är ett måste, men vad det blir varierar. Skickade efter några nya böcker, så nog finns det valmöjligheter här.

    Vill önska dig och de dina... inkl Åskar en riktigt fin jul!

    SvaraRadera
  4. Aila,
    Vad vore julen utan böcker?
    Önskar dig en perfekt jul!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jag tror att min farfar läste högt ur den boken för mig när jag var liten. Han var skolkantor och lärde mig en massa saker bl.a. att spela kort!

    Eftersom jag ska spela på julnattsmässan och även kompa en trumpetare med fyra olika julsånger, behöver jag julaftonen för att träna orgel och inte läsa. Tiden som blir över blir nog vid datorn eller vid matbordet, där enda julmaten som finns är risgrynsgröt. (Ja vi äter annan vanlig mat också förstås.)

    Har kokat sådan idag och den blev PERFEKT till skillnad mot tidgare år då jag alltid har bränt vid den i botten och fått slänga en fjärdedel.
    Ingrid som vägrar fira jul förutom i kyrkan.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst den men det kanske kan bli av nu när jag har litet ledigt. Ser att det kommer att ta litet tid att komma igenom - är inte riktigt van vid gammalsvenska. Alltid bra med små "utmaningar". :)

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Du behöver ju inte läsa den på julafton - eller ens under julhelgen. Du kan ju läsa den nästa år - det är den värd!

    Anne-Marie,
    Gammalstavning är inte så knepig när man väl kommer in i den - det brukar man göra efter en sida. Då tänker man inte ens på att det är ålderdomligt.

    Margaretha
    som inte har
    någon julmat
    på bordet -
    däremot
    raclette

    SvaraRadera