tisdag 9 januari 2024

Oplanerad läsning

 I will gladly accept any and all books, however. A person can never have too much reading material. Especially on a fall or winter evening. If you’re feeling extra generous, you may include tea. I love a unique blend.” 

 Kerri Maniscalco, 

 

Grandmother reading on stove, 1907 

Albert Anker


Visste ni att ordet planera har tre olika betydelser enligt SAOB? 

Nummer ett är den som avses i dagens uppgift: ”vara betänkt på l. ha för avsikt l. umgås med planer på att göra l. åstadkomma (ngt), projektera (ngt); (i förväg) uttänka (l. bestämma) hur ngt skall göras l. utföras l. (an)ordnas, planlägga (ngt).”

Visst låter det klokt, som om man vore en förutseende mogen person, som tar ansvar för sina handlingar.

Men till den kategorin hör jag som bekant inte. Så jag drar till med tre böcker som finns med, högt upp, på någon av mina ”kika-närmare-på-listor”.


Eftersom jag gillar Aldous Huxley, även om jag inte alltid delar hans filosofi, så blev jag glad när jag hittade hans ”Along The Road”, en bok som handlar om resor i Europa.


  Huxley reveals his thoughts on the subject of travelling in general and tourism in particular. He compares walking to motoring, looks for the traveller's-eye view in literature, weighs up his selection of guidebooks, and analyzes the effects of sunglasses on the landscape—  läser jag om boken.


”The fact is that very few travellers really like travelling. If they go to the trouble and expense of travelling, it is not so much from curiosity, for fun, or because they like to see things beautiful and strange, as out of a kind of snobbery. People travel for the same ”reason as they collect works of art: because the best people do it. To have been to certain spots on the earth’s surface is socially correct; and having been there, one is superior to those who have not. Moreover, travelling gives one something to talk about when one gets home. The subjects of conversation are not so numerous that one can neglect an opportunity of adding to one’s store.”


 De andra två betydelserna av planera får du slå upp själv.

  



Long Long Ago” blir mitt nästa val, av den anledningen att jag länge tänkt läsa något av Alexander Woollcott — enbart av den anledning att han lär ha påstått att han stått modell för Nero Wolfe, Rex Stouts överviktige, orkidéodlande och begåvade deckare. Något som Rex Sout för övrigt förnekade.




Så tar jag slutligen en deckare, av en för mig okänd författtare, ifall jag skulle behöva lite spänning i mitt liv.

Det blir ”Phantom Lady” av Cornell Georg Hopley-Woolrichoch jag inser att även om jag inte känner till denne man så är han en välkänd och uppskattad deckarförfattare. När jag började bläddra i boken kunde jag inte lägga den ifrån mig. Boken har en högst ovanlig intrig, och är spännande — men det är inte den sortens spänning som får mig att hålla andan, jag är aldrig rätt för att någon ska stå bakom knuten med ett tillhygge när huvudpersonen kommer gåendes.

Här är frågan om den mordanklagades vänner ska hinna hitta ett vittne innan den anklagade ska avrättas.


 Om boken står att läsa:

  A man is first accused, and then convicted, of murdering his wife. As his execution date approaches, his friends and a sympathetic detective frantically search for his alibi, a woman with whom he’d gone to a Broadway show the night of the murder. None of the people who saw them together recall the woman.  

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hannele,
      Huxley är alltid läsvärd.
      Margaretha

      Radera
  2. Huxley blir jag också nyfiken på. Samt deckaren. Har aldrig hört talas om William Irish tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Du kan ju börja med någon av Huxleys novellsamlingar, om du vill skapa dig en uppfattning om hans stil. (Hans ”Chrome Yellow”, hör till mina favoritromaner).

      William Irish är ny för mig, trots att många har räknat honom till en av de främsta deckarförfattarna. Den här deckaren är ju väldigt annorlunda.
      Margaretha

      Radera
  3. Kände inte till dina böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Lena,
      Du får väl nosa på dem, för att se om någon av dem passar dig.
      Margaretha

      Radera
  4. Spännande val! Har laddat ned Irish som är ny även för mig.
    Hoppas det här året blir bättre för dig, än det förra!
    love,
    Debbie

    SvaraRadera
  5. Debbie,
    Jag är nyfiken på vad du kommer att tycka om Irish.
    De första nio dagarna har varit OK, om än kalla.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. "Umgås med planer på att göra" låter ju ganska bra - då behöver man inte lova något. Jag gillar att planera läsning, men det är långt ifrån alltid jag sedan håller mig till planerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Intressant att se hur olika vi alla tänker kring böcker & läsning — om det ligger någon tanke bakom våra val, eller om det bara råkar bli som det blir.
      Margaretha

      Radera
  7. Woollcottläste jag i min ungdom, men fråga mig inte vad, eller vad jag tyckte om honom.
    Men Chrome Yellow är också en av mina favoriter.
    Irish måste jag titta närmare på. Eftersom jag inte hör till dem som planerar, så kanske jag kan läsa den så snart jag läst ut biografin om Gallen-Kallela.
    Keep warm, and never put down your book!
    Kolja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Ah, Gallen-Kallela är intressant — har du besökt hans ateljé?
      Får erkänna att Woollcott inte gjort några djupare intryck på mig heller.
      Nyfiken på vad du kommer att tycka om Irish.
      Margaretha

      Radera
  8. Oj, det var värst vad Huxley var misantropisk när det gäller varför folk reser! Och att de reser för att ha något att prata om låter rätt verklighetsfrämmande. Han borde ha läst Evelyn Waughs "Put out more flags" (tror jag det var), där en globetrotter konstaterar att ingen orkar lyssna när han vill berätta om sina resor, så han bestämmer sig för att skriva en reseskildring i stället.

    SvaraRadera
  9. Karin,
    Delvis tror jag att Aldous har rätt — tänk på den tiden då man fick genomlida evighetslånga redogörelser, med dåliga diabilder, av bekanta som varit på semester.
    Har inte läst Evelyn Waughs "Put out more flags" — men den finns hos FadedPage, så jag ska kika på den.
    Margaretha

    SvaraRadera