lördag 25 december 2021

Uppgiven

When all else fails, give up and go to the library.”  

           Stephen King



A Fireside Read c. 1825

William Mulready


Det är precis vad jag gjort — gett upp alltså — och vänt mig till mitt privata bibliotek, och till de ”nätbibliotek” som jag fortfarande har tillgång till. Tyvärr är det inte alla, för google mobbar mig, fejsbok släpper inte in mig — blogger gör det ibland, men aldrig utan att avkräva mig adress, lösenord, skonummer och vaccinationsbevis. Och det för varje kommentar jag vill skriva eller besvara, så nu ger jag upp ända tills google visar sig från en vänligare sida.


Det är ju inte så att jag blir sysslolös — långt ifrån — jag blir visserligen en gnutta avundsjuk när jag läser om alla såp- och hyacintdoftande hem, men inte tillräckligt avundsjuk för att det ska få mig att lämna en intressant bok. I all synnerhet som det framgår att alla dessa kvinnor (märkligt nog är det bara kvinnor) är alldeles utschasade.



Nej, jag fortsätter att läsa Gunnar Bolins intressanta ”Hovjuvelerarens barn”.




Fudgen är kokad, och ska bara emballeras  innan jag skickar den till gottegrisar i bekantskapskretsen.

Jag skulle också kunna tänka mig att ånyo läsa, den sanna berättelsen från juldagen 1914: ”Silent Night, The Story of the World I Christmas Truce” av Stanley Weintraub.



Återkommer när google slutat mobba mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar