lördag 19 oktober 2019

En ny bok

The Odd Volume

En ny bok

Framför mig har jag en ny bok
oläst
bara den som skrivit boken
vet
vad som står i den

är det spännande
eller är det
bara vanliga saker,
står där om sjuka eller friska
människor

så många gömda hemligheter
finns i min nya bok.

Alla nyfödda är väl
som nya böcker
ibland lever dom
ett enda kapitel
ibland
lever dom boken färdig

alla hemligheter som det finns
i en ny bok
finns hos alla nyfödda.

Hur blir deras liv
skall det bli 
en spännande bok
en vardagsbok
en bok som handlar om krig
blir boken tjock
eller bara några blad
blir det en bok
som folk bara vill läsa 
en enda gång?

Författaren till boken
vet
jag vet bara
att framför mej
har jag en ny bok.
                 Barbro Karlén 

ur hennes första diktsamling "Människan på jorden", som gavs ut 1966, när Barbro var 12 år.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar