söndag 30 juni 2024

Opp o poppa

  

Det sägs att popcorn är världens äldsta godis. Arkeologer har funnit spår av poppade majskorn, som är omkring 4000 år gamla.

Fullt så gammal är inte burken med popcorn som jag hittade längst in på översta hyllan i ett skåp — även om jag glömt bort burkens existens, så blev jag inte överraskad eftersom jag bloggade om samma burk för nio år sedan.

På burken står det: ”Guaranteed to Pop, or your money back.” Undrar om det fortfarande gäller.”


”No plans had been made for Christmas Eve at home, so everyone had much to do. In the kitchen Laura was popping corn in the iron kettle set into a hole of the stove top from which she had removed the stove lid. She put a handful of salt into the kettle; when it was hot she put in a handful of popcorn. With a long-handled spoon she stirred it, while with the other hand she held the kettle’s cover to keep the corn from flying out as it popped. When it stopped popping she dropped in another handful of corn and kept on stirring, but now she need not hold the cover, for the popped white kernels stayed on top and kept the popping kernels from jumping out of the kettle.

Ma was boiling molasses in a pan. When Laura’s kettle was full of popped corn, Ma dipped some into a large pan, poured a thin trickle of the boiling molasses over it, and then buttering her hands, she deftly squeezed handfuls of it into popcorn balls. Laura kept popping corn and Ma made it into balls until the large dishpan was heaped with their sweet crispness.”


I synnerhet i den amerikanska litteraturen, så äts det stora mängder popcorn. I många av Laura Ingall Wilders ”Little House” böcker poppas det, som i det här citatet från ”By the Shores of Silver Lake”.



En snabbkoll på bastmattan visar att jag skrivit en hel del om popcorn tidigare  — men jag har inte berättat varför man talar om ”ear of corn”.

Den här förklaringen hittade jag på nätet för några år sedan:


“Ear" comes from the ancient word “ahs," which meant “husk of corn." In English, sometimes the ear also is referred to as a “cob" or a “pole."

The ear is the spiked part of the corn plant that contains kernels. The kernels are the delicious yellow tidbits we love to nibble on in the summertime.

Each ear of corn is wrapped in a husk. The husk is the green, leafy layer that we peel back before feasting on this summer treat.

Don't feel foolish if you thought an ear of corn had something to do with your ears — you're not alone!



Det första kända belägget för ordet popcorn i engelskan, var 1823.

I Sverige fick vi vänta till 1876 innan ordet införlivades i svenskan.


Har du planer på att börja rosta majskorn i större skala, för avsalu, så kan jag rekommendera

”Knott's pop-corn book” som finns hos Gutenberg.

 



Jag blev en gång lovad att få en gammal ”wire popper”, men innan jag hann hämta den hade någon slängt den.

 

Popcorn Vendor 

Thomas Waterman Wood


Gamla poppiga inlägg:

Rostad majs i rostebrödet


Sliskigt & pladdrigt

Julgransprydnader


 


 



 

3 kommentarer:

  1. Trodde inte att du gillade popcorn.
    Jag köper alltid färdiga popcorn har aldrig poppat själv. Och hade ingen aning om att det heter rar of corn!
    Hoppas du har det bra i ditt paradis.
    Kramis
    Pia


    SvaraRadera

  2. Vi är storkonsumenter av popcorn hos oss, så kanske skulle vi starta ett popcorn företag.
    Upptäckte att ett av barnbarnen är så svensk att hon skrev påppkorn på handlingslistan.
    Hoppas att det inte regnar på dig!
    Kram, Debbie

    SvaraRadera
  3. gillar inte heller hushållsarbete, roligare delegera

    SvaraRadera