lördag 3 september 2011

Skördeand

Harvest At La Crau with Montmajour In The Background
Vincent van Gogh


Gårdagens tema, för de bloggare som trofast varje fredag skriver fredagstemat, var "Skördetiden är inne". Naturligtvis associerar jag till Erik Axel Karlfeldt och hans dikt "Sång efter skördeanden.
Månadens temata kan du hitta hos Olgakatt som är månadens temapåhittare.

SÅNG EFTER SKÖRDEANDEN

Här dansar Fridolin,
han är full av det söta vin,
av sin vetåkers frukt, sina bärmarkers saft,
av den vinande valsmelodin.
Se, med livrockens väldiga skört på sin arm
hur han dansar var flicka på balen varm,
tills hon lutar – lik vallmon på slokande skaft –
så lycksaligen matt mot hans barm.

Här dansar Fridolin,
han är full av minnenas vin.
Här hugsvalades far och farfar en gång
av den surrande bondviolin.
Men nu soven I, gamle, i högtidens natt,
och den hand, som gned strängarna då, är nu matt,
och ert liv samt er tid är en susande sång,
som har toner av sucksamt och glatt.

Men här dansar Fridolin!
Sen er son, han är stark, han är fin,
och han talar med bönder på böndernas sätt
men med lärde män på latin.
Och hans lie går skarp i er nyodlings gull,
och han fröjdas som I, när hans loge står full,
och han lyfter sin mö som en man av er ätt
högt mot höstmånens röda kastrull.

skö`rdeand subst. ~en
ORDLED: skörde--and-en
• skördetid ⟨åld. el. litt.⟩
KONSTR.: (vid) ~en
HIST.: sedan 1541; till skörd och and

and subst. ~en
ORDLED: and-en
• skördetid ⟨åld.⟩
BET.NYANSER: a) skördearbete b) allmännare jordbruksarbete
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. an(d) 'höstarbete; skörd'; jfr sv. dial. 'bråd arbetstid'

3 kommentarer:

  1. Så fin tolkning av temat! Både Van Gogh och Karlfeldt. Dikten är ju som klippt och skuren för fredagstemat. Vet inte om jag har läst den förut - i så fall har jag glömt den helt.

    Vilken skicklig poet han var, Karlfeldt. Min favoritdikt av honom annars är "Dina ögon äro eldar". Den kompade jag till när Einar Beyron sjöng den hemma i mitt hem i min ungdoms dar.

    Ingrid som får andra trevliga associationer av inlägget.

    SvaraRadera
  2. Haha, du övertog det alternativ jag hade till min egen fredagsdrapa!
    Jättebra att det också kom med! Tack!
    Jag har en gammal inspelning med Sven-Bertil Taube av den tonsatta dikten som jag också uppskattar.

    SvaraRadera
  3. Ingrid,
    Karlfeldt hade en rytm och ett flyt i sina dikter som få. Även om man inte vet att han är poeten, kan man oftast gissa det.

    Einar Beyron har jag bara hört på radio - kanske var inspelningarna dåliga, men jag har för mig att jag tyckte att det lät som om han sjöng i en låda.

    Olgakatt.
    Två själar och en tanke!

    Margaretha

    SvaraRadera