måndag 19 september 2011

Lycka att ha egen lucka

Eftersom blogger vägrar att låta filmklipp och text samsas i samma inlägg, kommer text och bild här, och filmsnuttarna i ett separat inlägg.



Derelict Wooden Doors with Cats
Clive Nolan

Har du katt, och din ytterdörr är i bättre skick än den ovan, och du likt Isaac Newton inte vill ägna livet åt att släppa in och ut din älskling så är det vore det kanske idé att skaffa en kattlucka.


Det sägs att det var Isaac Newton som uppfann kattluckan, för att slippa springa till dörren och släppa in och ut sina katter, när han hade viktigare (finns det något viktigare?) saker på gång.
Det sägs dessutom att han gjorde ett stort hål åt den vuxna katten och ett mindre åt hennes ungar. Om vi ska tro på det är en annan sak - i två biografier kan man läsa att han varken hade hund eller katt, medan J. M. F. Wright i sina memoarer "Alma Mater", säger att det fortfarande (när boken skrevs 1827) finns två igenspikade hål i dörren till hans hus, ett stort och ett mindre.

Om din katt, likt Olgakatts Sonja, knackar på rutan, eller som den här kissen, bönar och ber att bli insläppt är möjligtvis en kattlucka en lösning.

Eller om din älskling inte har fattat vitsen med dörrhandtag (jo, jag vet att det heter trycken), så kan kattlucka vara ett alternativ.

Själv uppskattar jag inte att min älskling helt generöst dra'r till huset, och vill bjuda på sina godbitar, så jag har inga planer på att såga ett hål i dörren. Fast jag är övertygad om att även min älskling skulle kunna hålla vilka inkräktare som helst på avstånd.

8 kommentarer:

  1. Karin på Åland skrev19 september 2011 kl. 17:37

    Äh, det är inte så viktigt med det där viktiga alla gånger. Nog är det mycket roligare att se på dessa kloka djur istället.

    Karin som inte har gjort annat än suttit vid datorn idag...nåja, kanske litet till ...

    SvaraRadera
  2. Och Margaretha
    håller med - även om hon är irriterad över bloggers strul.

    SvaraRadera
  3. :-) Min katt har inte begripit idén med kattlucka uberhaupt. Han bara tittar på mig som att han tycker att jag ska gå före och visa hur man gör.

    SvaraRadera
  4. Karlavagnen,
    Ja men gör det då!!!
    Är inte säker på att älsklingen fattat vitsen heller. Han har sandlåda med lucka, men den har jag bundit upp eftersom han inte gillar att trycka in sig där när luckan slår honom på rumpan.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Skulle heller inte vilja gå ut genom en dörr som slog mig i rumpan varje gång...
    Ingrid som tar några dagars bloggpaus fo.m. i morgon.

    SvaraRadera
  6. Kattdörren är en bra uppfinning. När Michael levde hade vi två katter och de hade sin egen dörr de kom och gick genom. Katterna på bilden verkar ha varit litet våldsamma med dörren. :) Vad konstigt med Blogger. Trodde att det inte var några problem med video och text i samma inlägg - har haft flera sådana inlägg själv. Alltid är det något på gång med Blogger.

    SvaraRadera
  7. Kattlucka står på min önskelista på landet. Hittills har vi alltid dörren på glänt när vi är kattvakter. Det kan bli väldigt kallt även om sommaren.

    Nuförtiden finns t.o.m. kattluckor som kan programmeras att känna igen vilken katt som kommer och stänga ute obehöriga. Det kanske vore bra för oss, så att inte någon grävling tar chansen.

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    När du säger så kommer jag att tänka på en del svängdörrar (revolving doors)i USA och Kanada, som sköttes av dörrvakter. Var de unga killar så brukade de öka hastigheten, när det kom tjejer i deras egen ålder, så man fick galoppera in i huset! Nej, jag håller med dig - det är inte kul!

    Anne-Marie,
    Kattluckor är bra, även om de har sina nackdelar, som att katten ta''r med sig måltiden in. Vilket understundom är levande föda.
    Vet egentligen inte om det är blogger eller webläsaren som strular till det. Jag får olika problem, beroende på vilken webläsare jag använder.

    FOX-Karin,
    Min kompis i England har kattlucka, där katten har en magnet på halsbandet för att den ska öppnas. Problemet är bara att det finns flera katter i grannskapet som har magnet på halsbandet - så när de är hungriga går de till närmaste restaurang. Vilket ofta är hos min kompis! Men det finns mer avanserade med sändare, som säkert är dyrare.
    Eftersom jag har en pejlutrusning till min älskling, kan jag sitta bekvämt eller ligga i sängen men ändå höra när han är på väg hem. För mig är det ett bättre alternativ.

    Margaretha

    SvaraRadera