torsdag 15 september 2011

敬老の



Sculpture Showing Son Shouldering His Parents in Old Age,
Dazu Rock Carvings, China




Jag läser att det i dag är Keiro No Hi, en japansk helgdag, tillägnad de gamla. En dag då man ska visa dem respekt och uppskattning. Nu hoppas jag verkligen att det inte är den enda dagen på året man gör det, men tanken är väl god.
Innan jag visste att dagen överhuvudtaget fanns, tänkte jag en del på hur vi behandlar — eller kanske inte alls behandlar — våra äldsta medborgare. Tanken kom upp därför att Åsa i en kommentar påpekade hur osynlig man kan bli som arbetslös. Men det är inte alltså inte bara arbetslösa man väljer att inte se — alla som inte passar in i mallen för hur en produktiv medborgare ska vara, riskerar nog att bli en icke-person.
Jag funderar på hur det har blivit så — eller har det alltid varit så? Är det dumhet, tanklöshet, eller rädsla för människor man inte vet hur man ska bemöta.
Själv har jag mött det flera gånger när jag följt med min mor på läkarbesök — det finns de som talar över huvudet på henne, som hela tiden vänder sig till mig när de talar. Nog borde vårdpersonal veta bättre.
Och det viktigaste av allt, hur kan vi förändra synen på de äldre. ?

(En annan diskussion är vad äldre är — äldre än vad?).

5 kommentarer:

  1. En berättigad fråga av flere orsaker. Jag har också tänkt på fenomenet att man talar över huvudet, förbi människor som är äldre än de yngre(så måste det väl bli?:). Dumt så in i baljan att omyndigförklara människor som har varit med längre i livet och har en oerhörd erfarenhet i bagaget.
    Det är ungefär detsamma som görs med barn också...

    Karin

    SvaraRadera
  2. Detta upprörde också mig nyligen när min man, min syster och jag var med min mor och tittade på ett vårdboende hon erbjudits. När vi äntligen uppmärksammades av personalen, 35 minuter efter överenskommen tid, hälsade de på mor SIST!
    Mor tackade nej...

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Det är direkt ohyfsat! Och även könsfördomar kan leda till till ett liknande bemötande. Har en kompis som är ingenjör och kunnig inom de flesta tekniska områden, medan hennes man är helt ointresserad av slika ting. När de en gång skulle köpa bil, vände sig försäljaren hela tiden till Björn - fast Lollo svarade och frågade.

    Olgakatt,
    Jag förstår så väl att din mor tackade nej!
    Det är ju inte bara ohövligt - det är åldersdiskriminering. Men har någon någonsin straffats för för det?

    Margaretha
    som hoppas att
    inte svaret
    försvinner ännu
    en gång

    SvaraRadera
  4. När jag senast köpte bil kom jag ensam - och nonchalerades en lång stund. Sen var försäljaren väldigt skeptisk tills jag sa att "jag tar den där" när jag hade pratat fram precis vad jag ville ha. Han undrade nog hela tiden var min man var... Litet roligt är att jag känner bilfirmans ägare - men det sa jag inte.

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Påminner mig om vad kompisen Hans berättade. Han var trots sitt kön inte det minsta kunnig eller intresserad när det kom till bilar - men behövde trots det en. Han erkände utan omsvep att han var fruktansvärt fördomsfull för när han skulle köpa bil blev han så glad när försäljaren var en tjej, eftersom han inte kände sig så underlägsen då!
    Margaretha

    SvaraRadera