onsdag 14 september 2011

Mer om nyhetsrapportering

Kvinnan som packade ur sin vagn framför mig i kassakön senast jag handlade mat, hade köpt flera paket smör. Hon vände sig till mig och sa' att nu hade hon hamstrat smör för det var så svårt att få tag på. Hon förklarade att hon varit i flera affärer där allt smör var slut. Det var ju inte så mycket att tillägga — så jag gjorde inte det.

På första sidan av det lokala bladet står i dag:
Bantningstrend ger smörbrist i butikerna
Vidare kan man läsa "En av anledningarna till det är den senaste bantningstrenden — där mycket feta produkter ingår".
Men läser jag nätupplagan står det att smörbristen beror på att man ratar lätt-produkter, vilket jag tycker låter sunt.
Det är väl inte otroligt att bristen beror på både bantningstrenden och att vi konsumenter har insett att man ska avstå från lättprodukter. Men jag tycker det är lite märkligt att man får helt olika uppfattning om orsaken till bristen, beroende på om man läser pappersupplagan eller om man läser tidningen i datorn.


8 kommentarer:

  1. För att inte tala om hur märkligt det är att folk läser budskapet på så olika sätt. Endel tror att man går ner i vikt om man äter smör i mängder...att det är rena bantningsmedlet. Gissar att det är ett önsketänkande. Precis som jag önskar att riktig gräddglass skulle fungera, mera man äter slankare blir man och inte som det verkligen är..
    För övrigt så håller jag fullständigt med om att man skall äta smör och inte lättmargariner eller andra ersättande fettliknande livsmedel.

    Karin som inte lägger smör på brödet alls

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Hur olika människor uppfattar samma text är intressant! Många lägger in vad de vill lägga in i ett budskap.
    Det vore ju en välgärning om alla konstiga produkter med skumma tillsatser försvann från marknaden - men det vill ju till att vi inte köper av varorna.
    Margaretha
    som gärna bara
    har smör på
    gott bröd

    SvaraRadera
  3. Jag läste en mer seriös artikel där det stod att smörbristen beror på att det är brist på mjölkråvara. Jag vet inte hur många liter mjölk det går åt till ett kg smör, men jag vet att det är ansenliga mängder.

    Det där med bantningstrenden tror jag inte ett dugg på!
    Ingrid som numera är lat och använder rapsolja med smörsmak när hon steker.

    SvaraRadera
  4. Ingrid,
    Ingrid,
    Av artikeln, som jag länkade till, framgår också att det är mjölkbrist. Men det var pappersupplagans feta rubrik som påstod att det var bantningstrenden som var orsaken till smörbristen.
    Margaretha
    som ytterst
    sällan steker
    något

    SvaraRadera
  5. Där ser man, man ska läsa ordentligt innan man svarar :-)

    Ingrid som just nu har stekt ett stort fat med köttbullar att ha med som matsäck till barnbarnen på Busfabriken på fredag i SMÖR! Mirren är nämligen vegetarian så hon kan inte steka köttbullar som barnen är förtjusta i.

    SvaraRadera
  6. Åh, precis min tanke som Pettas/Karin skriver - som om att man gick ner bara man åt smör - och gärna mycket av det. Det är till syvende och sist kalorierna som räknas. Tror många lchf:are inte riktigt inser att smör innehåller dubbelt så många kalorier som t ex vanligt margarin.

    På tal om nyheter och olika tolkning så såg jag en bild idag (i GP på nätet) på två framsidor av två tidningar i Varberg där den ena skriver att självmord i Varberg inte ökat och den andra att självmord har ökat.

    SvaraRadera
  7. Det är förvånansvärt få människor som inte lägger in massor med egna tankar och känslor i det de läser. Att kunna vara objektiv är faktiskt en tillgång tycker jag. Jag blir alltid lika förvånad när jag ser hur folk tolkar sådant de läser eller hör efter sina egna tankar - och det blir något helt annat av det hela än vad det var från början. Jag föredrar också smör eftersom de andra "syntetiska" varianterna är rena "rävgiftet". Jag har också börjat använda olivolja som fryses och sedan tas ut och ställs i kylskåpet - där håller den ungefär samma konsistens som de "syntetiska" smörvarianterna. Fungerar bra. Man måste bara komma ihåg att ställa in oljan med en gång i kylskåpet. :)

    SvaraRadera
  8. Åsa,
    Det är förmodligen ett mycket mänskligt önsketänkande att kunna vräka i sig smör och andra feta produkter, bara för att någon har sagt att det är nyttigt. Önskar att man lärde sig kritiskt tänkande redan på dagis, så att man inte ramlade i de här fällorna när man i medelåldern sitter där med tio kilos övervikt. Det förhåller sig ju så med andra saker också - lätt-läsken dricker man dubbelt så mycket av eftersom man inte blir tjock av den (sic) och choklad och vin är nyttigt - då kan vi brassa på med det också!

    Förhåller sig uppenbarligen på samma vis med nyhetsrapporteringen - man måste vara mycket kritisk, och helst mycket kunnig på ALLA områden.

    Anne-Marie,
    Naturligtvis tolkar vi alla allt olika beroende på våra erfarenheter - men man måste vara medveten om det och så lyhörd att man inser om man missar något därför att man läser eller lyssnar med förutfattad mening. Det kan bli lite grann som viskleken - väldigt tokigt i slutändan - om man inte ser upp.
    Den olivoljan jag förvarar i skafferiet kan jag inte få ur flaskan på vintern - kanske borde jag hälla över den i kärl med vid öppning och göra som du.

    Margaretha

    SvaraRadera