tisdag 6 september 2011

Grattis Jane!

Jane Addams, 1878
6 september 1860 - 21 maj 1935


Ännu en av alla de intressanta kvinnor som man inte hör talas om så ofta nu för tiden. Denna filantrop, filosof och feminist* var pionjär när det kom till socialt arbete. Hon grundade det välkända Hull House i Chicago, ett så kallat settlement.
Hon delade 1931 Nobels fredspris med Nicholas Murray Butler.
Brevväxlade du med någon i U.S.A., på den tiden man fortfarande brevväxlade, har du säkert sett hennes porträtt på ett frimärke.
Det finns mycket att läsa om henne på nätet — gör det!
Gutenberg har en del av hennes böcker. Men "Twenty Years at Hull House; with autobiographical notes" är utan illustrationer, så jag rekommenderar att du läser den här, där hela boken med illustrationer är tillgänglig.


*Använde ordet feminist bara för allitterationes skull, jag tycker kvinnosakskvinna är ett mycket trevligare ord.

6 kommentarer:

  1. Därför såg hon så bekant ut; inte för att jag brevväxlade med någon på den tiden Trots min ålder:), men jag har haft flere vänner som har samlat frimärken och´troligen snappat upp hennes ansikte i något album.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Men, Margaretha, inte kan alla män som är feminister kalla sig kvinnosakskvinnor?
    Feminist = person som anser att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och skyldigheter och inser att så icke är fallet f.n. samt arbetar för förbättring.

    Ska genast bilda mig ang. Jane A!

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Du har nog både sett henne på frimärken och i olika artiklar - hon är ju trots allt mycket känd.

    Olgakatt,
    Låt då karlarna vara feminister, så är jag kvinnosakskvinna. Feminist låter, för mina öron, mesigt och oengagerat - en munnens bekännelse, medan kvinnosakskvinna har en mer resolut klang.
    Ja, bilda dig - Jane är värd att lära känna. Jag har inte läst hennes böcker, så jag funderar på att hugga in på hennes "Twenty Years at Hull House".

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Som så ofta har missbruk förändrat ordens klang!
    Jag gillar f ö när saker heter vad de ÄR och slet mitt hår i morse när jag läste i bladet att SKTF nu byter namn till VISIONEN!
    Giv mig styrka!!!
    SIF heter UNIONEN
    SKAF heter KOMMUNAL

    Men nog tar VISIONEN jumbopriset, suck. Skulle jag gissat hade jag trott det var Optikerförbundet.
    UNIONEN hade jag undrat om det var SOVJET- eller EUROPEISKA.

    Jag får vara tacksam om Läkarförbundet fortsätter att heta det.

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Vänta bara, snart byter Läkarförbundet namn till Botgörarna, eller något ännu värre - fast det ska väl vara på utrikiska kan jag tro.
    Jag har många gånger undrat över alla krystade namn - och varför man byter, både logga och namn. Det kostar ju massor med pengar.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. I feel that is one of the so much significant info for me.
    And i am satisfied reading your article. However want to
    statement on few normal issues, The website style is wonderful,
    the articles is really great : D. Good job, cheers

    Here is my homepage; cellulite treatment cream

    SvaraRadera