onsdag 28 september 2011

Grattis Kate!

Kate Douglas Wiggin
28 september 1856 - 24 augusti 1923

I Sverige är nog Kate mest känd för sin bok Rebecka (Rebecca of Sunnybrook Farm), som kom ut 1903. Fast det är nog tveksamt om hon är ihågkommen i dag. Och minns man den är det kanske för att Shirley Temple spelade Rebecca i en filmad version. Bland medelålders kvinnor, och äldre, i U.S.A. har nog boken samma status som Anne på Grönkulla. Rebecca är visserligen inte föräldralös, men eftersom hennes familj är stor, och fattig, skickas Rebecca iväg till ett par äldre välbeställda släkttanter. Naturligtvis vinner Rebecca så småningom de bistra damernas hjärtan. Boken blev omedelbart en stor framgång, och Mark Twain sa' tyckte att boken var "beautiful and moving and satisfying."

Kate utbildade sig till kindergartenlärare, och öppnade 1878 San Franciscos första avgiftsfria förskola för barn från slummen. Hon kom att bli en hängiven förskollärare och förespråkare för barns rättigheter. När hon gifte sig 1881, fick hon enligt tidens sed, inte att fortsätta sitt yrkesverksamma liv. Då började hon istället skriva böcker, för att med inkomsterna från dem, stötta verksamheten. Hon skrev såväl barnböcker som pedagogiska böcker om förskoleverksamhet och artiklar för olika tidskrifter. Det verkar som de flesta av hennes böcker finns att läsa på nätet. Alla utom den jag skulle vilja läsa, hennes biografi My Garden of Memory från 1923.

Två av hennes böcker läste jag tidigt på svenska, "Rebecka" och "Två små hemlösa" ("Timothy's Quest A Story for Anybody, Young or Old, Who Cares to Read It"). Nu när jag har tillgång till originaltexterna, på nätet, kan jag konstatera att böckerna vinner på att läsas på engelska.

Å, så söt jag tyckte hon var! Ett omslag som
jag fann helt i klass med "Lilla prinsessan".


8 kommentarer:

  1. Bokpärmsbilderna är mycket fina och personliga..

    Karin nyss hemkommen från stan...

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Och som vanligt så är illustratörens namn inte utsatt! Däremot översättaren, vilket inte alltid var fallet på den här tiden (1925).
    M

    SvaraRadera
  3. Har du kollat om du kan få tag på den på nätet?
    kram från Mette.

    SvaraRadera
  4. Biografin menar jag choklart!

    SvaraRadera
  5. Mette,
    Måste nog ta' lite choklad först.. Jo, jag hittar den på Amazon i USA, billigt till och med, men är bränd på att skicka efter böcker ifrån staterna. Efter lite fenyletylamin och, och vadå?, kanske jag orkar leta vidare.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Så söt hon är Kate!
    Är det en författare man borde känna till? I aå fall får jag skämmas.

    SvaraRadera
  7. jag älsakde rebecca of sunnybrook farm när jag var barn, jag har läst den massor med gånger men inte några av de andra böckerna. nu tror jag att jag ska läsa om den. och kanske fler av hennes böcker.

    SvaraRadera
  8. Eva,
    Ja, visst ser hon mycket bra ut.
    Jag tycker inte att du ska skämmas - jag tror den sista översättningen av Rebecka kom ut på 40-talet, och då kunde du inte läsa. Och eftersom hon aldrig var lika populär här, som där, var det nog en slump för de flesta sområkade hitta hennes bok (böcker).

    Debbie,
    Lustigt hur mycket mer känd hon är i Staterna - nästan alla jag känner där, tycker något om henne. De flesta tycker nog om Rebecca - men inte heller nutida amerikaner tycks haläst mycket annat av henne. Så just nu försöker jag förstå varför.

    Margaretha

    SvaraRadera