torsdag 1 september 2011

Nummer fummel



Så har jag tankar kring telefonerandet igen. Jag tror inte att det har något med Telia att göra, kanske är det bara ett tidstecken att man måste slå (trycka) numret fort som tusan — annars talar en opersonlig röst om för mig att numret inte finns, och att jag ska vara vänlig att kontrollera det. Det är ju inga problem att ringa ett bekant nummer, men när det är till firmor eller företag och jag försöker hålla isär faxnummer, postgironummer, postnummer och telefonnummer — som alla står med mikroskopiska siffror — då händer det att jag måste ta' en paus och leta rätt på numret som gömt sig bland de andra nuffrorna. Och genast får jag veta att jag är för långsam.
Jag undrar varför.

6 kommentarer:

  1. Är det så för dig också?
    Trodde jag var ensam om fenomenet.

    Karin som ringer fel nu och då men det kan vara riktigt trevligt ändå

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Vi är nog många som fumlar med knappar eller nummerskiva (fast den senare går väl knappast att använda längre). Ibland kan det bli riktigt trevliga "felsamtal". Hade förresten en telefon som ringde fel - spelade ingen roll vad jag slog för nummer, telefonen bestämde till vem jag skulle ringa. På så sättblevjag riktigt god vän med Lena, en pensionerad lärare. Vi fortsatte kontakten till hon dog några år senare.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Inte bara är siffrorna mikroskopiska, de står en en följd också! Om folk kunde inse att det är mycket lättare att läsa en sifferrad om den är grupperad!

    Jag betalar mina räkningar på internet och måste alltid sätta streck mellan nuffrorna i grupper om fyra och fyra i de oändligt (och onödigt)långa OCR-numren för att kunna skriva av dem rätt.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Det har retat mig många gånger att man inte kan gruppera nummer. Liksom jag har slutat att ens försöka läsa texter där kontrasten mellan bokstäverna och bakgrunden är otillräcklig. Jag förmodar att det är unga reklammakare som bryr sig mer om det estetiska än läsbarheten, ungdomar som inte ens har kommit på tanken att alla inte ser lika bra som de själva.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Det enda positiva med närsynthet är att man ser allting i förstoring när man tar av sig glasögonen. Jag har alltså ingen svårighet att läsa det mycket finstilta överallt.

    Håller dock med dig om att det vore bra med lite mellanrum mellan långa sifferrader på nätet. Jag sätter också alltid ett streck (i tanken åtminstone) mellan de fyra första siffrorna i mobilnumret och resten. Lättare att komma ihåg de sista sex siffrorna i grupper om två tycker jag.

    Ha en skön helg önskar Ingrid.

    SvaraRadera
  6. Ingrid,
    Ja, det har kanske sina fördelar att vara närsynt - jag som inte är det, har alltid ett förstoringsglas i väskan, så att jag kan läsa på etiketter och andra mikroskåpiska texter. Jag ser ju ändå inte abnormt dåligt, så jag undrar ibland hur synskadade har det i ett samhälle där man ska vara ung, frisk, stark, se bra och se bra ut!
    M

    SvaraRadera