lördag 24 september 2011

Att tala är silver

att tala tydligt är guld

På nyheterna rapporterar man från politiska stämmor, och mina tankar går osökt till Demosthenes, som tränade vältalighet genom att stoppa kiselstenar i munnen när han talade — dessutom sägs det att han stod på en havsstrand så att han skulle bli tvungen att överrösta vågornas brus.
Kanske vore det något för dagens unga politiker — en obligatoriskt kurs i vältalighet. Den kunde ju förläggas vid en attraktiv kust, eller kanske rent av vid ett vattenfall. Som belöning för den som gör goda framsteg kan man ju sista dagen få, likt Eliza, träna med praliner i mun.
Fast egentligen vet jag ju inte om det är någon idé att kosta på de unga — kanske är det en välgärning att man inte hör vad de säger. Det vet jag inte, samtliga talare lät som gläfsande knähundar, och jag kommer att tänka på dvärgpinschern Max som jag kände som barn. Böjde man sig ned för att klappa honom bet han en i näsan — och klappade man honom inte, lyfte han på benet mot närmaste människa.
Men om det ändå anordnas kurser, så tycker jag att Sveriges radio ska skicka iväg samtliga anställda också.

Demosthenes levde mellan 384 och 322 före vår tideräkning, vill du veta mer läs Wikipedias artikel — men bara om du står ut med en usel svenska.

2 kommentarer:

  1. Ofta låter det som om man försökte efterlikna amerikanska nyhetsuppläsare som försöker slå hastighetsrekord i ord/sekund. Värst är de som andas på fel ställe så att man blir andfådd själv av att lyssna!

    Om man nödvändigtvis ska lära sig tala av amerikaner kan man hellre ta Obama som förebild. En mästare på effektiv pausering!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Få personer kan tala både fort och tydligt. När det gäller nyhetssändingar på radion tycker jag att de antingen skulle förlänga sändningarn eller skippa hälften, så att man uppfattar vad de säger.
    Undrar om Obama är en naturbegåvning eller om han arbetat medvetet med sitt tal. Retorik skulle finnas på schemat redan på lågstadiet.
    M

    SvaraRadera