fredag 2 september 2011

Också ett sätt att dra lakan

Tvätterskan
Jean-Baptiste Chardin


Det händer nå'n enstaka gång att jag förvånar mig själv genom att väcka tuppen och dessutom vara effektiv vid denna orimliga tidpunkt på dagen*.
Tvättmaskinen fick sin frukost så tidigt att den tvättat färdigt innan solen och molnen ännu gjort upp om vem som skulle ha jour i dag. För att slippa rusa ut och rädda tvätten vid eventuell regnskur (klokt tänkt) lät jag tumlaren ta' hand om de två påslakanen med tillhörande underlakan och örngott — en blå och en gul uppsättning. En av flera anledningar till att jag inte gillar att tumla påslakan, är att de har en tendens att svälja all tvätt. Så där stod jag, utan glasögon, och tömde ett blått påslakan på ett gult påslakan som innehöll hela tvätten. Jag kunde inte förstå varför jag inte kunde skilja lakanen åt — inte förrän jag gick efter glasögonen och upptäckte att jag hela tiden hade försökt att dra ut det gula lakanet ur sig själv.
Sensmoral: stig inte upp för tidigt — och använd alltid glasögon!

*Denna formulering gav upphov till en lång diskussion, som försenade inlägget väsentligt.
Kan en tidpunkt verkligen vara orimlig?

5 kommentarer:

  1. Morgonstund stjälper ofta stort lass!

    SvaraRadera
  2. Jo, tidpunkter kan vara orimliga. Fråga en som varit jour en stor del av sitt liv. Åtminstone kan de KÄNNAS orimliga.

    SvaraRadera
  3. Men å andra sidan så frammanar de glada skratt ibland över hur irrationellt man kan bete sig. Oj, vad det händer konstiga saker här under tidiga morgontimmar...borde anteckna och skriva en liten bok

    Karin som önskar godnatt

    SvaraRadera
  4. :-) Skönt att veta att jag inte är ensam om att göra slika ting.

    God natt!

    SvaraRadera
  5. Ja, Ninna,
    Jag tror att morgonstund kan stjälpa vad som helst! I synnerhet får den mig ur balans.

    Olgakatt,
    Jo, en tidpunkt kan förefalla orimlig, men jag grunnar fortfarande på om den kan vara det.

    Karin,
    Ja, skriv en bok! jag ser med glädje framemot att läsa den!

    Karlavagnen,
    Det gläder mig att höra att jag är i gott sällskap!

    Margaretha

    SvaraRadera