tisdag 29 juni 2010

Tomatprat

Tomatoes And A Pewter Tankard On A Table
Paul Gauguin

.
toma´t subst. ~en ~er
ORDLED: tom-at-en
• en klarröd, rund, vitaminrik grönsak med saftigt innanmäte:
tomatjuice; tomatpuré; tomatsås; sallad, ~er och gurka
BET.NYANS: om motsvarande växt
HIST.: sedan 1761; av fra., spa. tomate med samma bet.; av mexikanskt urspr.
.
En annan återkommande sommarsoppa i vårt hushåll är gazpacho — en soppa vars huvudingrediens är tomater. Så när vi senast åt gazpacho kom samtalet att kretsa kring tomater. Denna populära frukt som länge ansågs för farlig att förtära, kom till Europa först på 1500-talet. Se'n tog det bortåt hundra år innan den arbetade sig upp till Norden. I Mexiko däremot har den odlats långt före vår tideräkning.
När den först kom till Europa odlades den som prydnadsväxt och inte förrän på 1800-talet blev det vanligt att äta tomater — och då var det vanligt att man kokade tomaterna i flera timmar för att neutralisera giftet.

Det berättas att en man vid namn Robert Gibbon Johnson, trots att han varnats för att hans blod skulle surna, 1820 bestämde sig för att äta en hel korg med tomater inför publik. Det sägs att det hade samlats flera tusen personer för att se på när Robert Gibbon Johnson föll död ner. De blev både chockade och besvikna!

Min far som växte upp på landsbygden berättade att han köpte sin första tomat på torget i Gävle, när han var ute på en träningsrunda på cykel. Jag kan tänka mig att det var något av de första åren på 30-talet. De såg ju så goda ut, men han blev grundligt besviken, efter första tuggan gick han ned till Gavleån och slängde tomaten i vattnet.
Men så länge jag kände honom tyckte han om tomater, tyvärr tänkte jag aldrig på att fråga honom om när och hur han lärde sig tycka om tomater.

Så värst mycket näring innehåller inte tomater, men inte heller många kalorier, men äter du 1 hg tomater får du i dig 32% av ditt dagsbehov av C vitamin. Tomater innehåller även A och E vitamin.

6 kommentarer:

  1. Lycopenet i tomater lär också vara hälsobringande, en stark antioxidant.Så länge som sådana får vara nyttiga, vill säga.
    Men gott är det med tomater! Särskilt hemmaodlade.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Bäst att äta mycket tomater medan de är nyttiga - i morgon är de kanske livsfarliga.
    Tomater är SÅ gott - vare sig de är nyttiga eller onyttiga!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag är av den bestämda åsikten att allting som är gott är nyttigt.
    Karin
    som är en riktig solmogentomatoman

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Tyvärr måste jag resevera mig.
    Det skulle aldrig falla mig in att röka - men jag tycker att det är gott.
    Däremot håller jag med om att fenyletylamin är livsnödvändigt
    och man bör intaga en daglig dos choklad!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Riktigt goda tomater är svåra att få tag på. Oftast är de halvmogna och smakar surt. Tänk att kunna äta solmogna tomater som verkligen är mogna och smakar sött. Mums!

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,
    Du får kanske odla en hink med tomater och en med potatis!
    Märkligt nog kan det vara svårare att få tag på grönsaker när man bor på landet, än vad det är i städer där det finns både saluhallar och bondens marknad. Jag får ofta hålla till godo med Konsum eller Icas tråkiga och beresta grönsaker.
    Margaretha

    SvaraRadera