söndag 7 april 2013

Valfri stavning


I småklasserna fick vi lära oss att det faktiskt fanns några få ord som vi själva kunde välja hur vi ville stava:
schal eller sjal
modärn eller modern
million eller miljon
Jag har skrivit mitt val först, jag tror att det var ett par ord till, men det här är de jag minns. Slår jag upp mina val i en modärn ordbok, så hänvisas jag i alla tre fallen till den stavning jag inte valde. Till och med den förgjordare stavningskontrollen ändrar stavningen automatiskt. Riktigt enerverande blir det om jag inte ids koppla bort stavningskontrollen när jag skriver något på ett annat språk, då gäller det att gå igenom texten noga och ändra tillbaka (about till exempel blir abort).

sjal äv. schal subst. ~en ~ar 
ORDLED: sjal-en, schal-en
• typ av längre och bredare tygstycke som bärs runt huvud, hals och axlar vanl. av kvinnor; ofta dekorerat på ngt sätt {sjalett}: palestinasjal; spetssjal; yllesjal; svepa en ~ om axlarna; ha en ~ om huvudet; en ~ vikt i tresnibb
BET.NYANS: ibl. äv. halsduk
HIST.: sedan 1784; via ty. av eng. shawl med samma bet.; av persiska sj[l med samma bet.

4 kommentarer:

  1. Lustigt! Jag är äldre än du och har aldrig någonsin skrivit modärn med ä. Schal eller sjal, million eller miljon kan vara hugget som stucket. Däremot tog det lång tid innan jag accepterade att zebra och bazar stavades med s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Jag vet faktiskt inte när man började betrakta modärn som fel. Vet att mors faster alltid skrev, bärg, pängar och modärn - men hon lärde sig ju stava före stavningsreformen. Jag har nog fortfarande inte accepterat Z försvinnande.
      Margaretha

      Radera
  2. Brukade bråka med min gamle chef om stavningen av kollegor. Han ville ha kolleger men även här är det valfritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Tänkte inte på kollegor - jag betraktar nog kolleger som stockholmskt, fast jag vet att man både säger och stavar så på många andra orter. Såg i somras en skylt som berättade att man sålde "tunner".
      Margaretha

      Radera