fredag 19 april 2013

Ett bespisningsunder?


Nej, det vore att ta i att kalla mitt brödexperiment för ett under — men jag vill nog påstå att jag lyckades tänja på brödet.
Jag tar mig sällan tid att försöka med nymodigheter, när det kommer till bakningen. Det blir ett standardbröd i standardstorlek (½ liter degspad). Jag använder det mjöl jag råkar ha hemma, och häver i nötter, frukt eller frön efter samma princip. 
Men så en morgon när jag satte min deg, flög det i mig, att jag skulle göra vad jag tänkt länge — bara baka ut en liten del, och så spara resten av degen i kylen, för nya experiment nästa dag.
På det hela taget, blev det bra — även om livet kom emellan och jag inte hade så mycket tid till de dagliga experimenten.
Den långa jästiden, gjorde att jag fick ut mer bröd av degen än vad jag vanligtvis får. Det kändes nästan lite magiskt att de första dagarna, plocka fram bunken och finna att det var lika mycket deg, som från början, trots att jag använt en god del, dagen dessförinnan.


bröd subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en 
ORDLED: bröd-et
• ett grundläggande livsmedel bakat av mjöl från säd o.d., vanl. tillsammans med jäst; vanl. föga sötat: brödburk; brödkant; formbröd; knäckebröd; rågbröd; tunnbröd; vi äter ~ även till middagen; hårt ~; mjukt ~; vitt ~; rostat ~; hembakat ~; fyra skivor ~; sitta i fängelse på vatten och ~
BET.NYANSER: a) om enstaka limpa el. kaka el. skiva därav: kan jag få ett vitt ~ b) överfört uppehälle {brödföda}: levebröd; vårt dagliga ~; ~ och skådespel; strukturomvandlingen tog ~et ur munnen på många anställda; tjäna sitt ~; den enes död är den andres ~ c) om sötare bröd, kaka e.d. till kaffe: kaffebröd; småbröd; wienerbröd
IDIOM: den enes ~ (är) den andres död det som är bra för ngn är dåligt för ngn annan; i brist på ~ äter man limpa har man inte det ena får man ta det andra antingen sämre el. bättre
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. bröþ; gemens. germ. ord, trol. urspr. 'ngt jäst'; besl. med brygga

Dag 1. klämde jag helt sonika ned en bit av degen i en 15 cm rund form (samma som till Sally Lunn).
Dag 2. Ett oregerligt bröd med smör och rosmarin mellan varje skiva deg.
Dag 3. satte jag till ett ägg, och lagom mycket mjöl för att få en bra deg. Det fick jäsa i en liten korg.
Inte mycket av korgmönstret syntes när brödet gräddats  men gott blev det.
Dag 4. hade jag förfärligt bråttom, hävde bara i lite russin och töjde ut degen till en tunn platta som jag lade i en 20 x 20 cm stor form.

Det var avsiktligt som jag töjde ut degen tunt, eftersom vi gillar skalkar här i huset.
Jag tog också undan ett par bitar som jag stoppade in i frysen. Har aldrig provat att frysa det ogräddade brödet, men det är ju den metoden de har för att locka kunder till affärer — det som på klingande nysvenska heter "bake-off".
Dag 5. rådde fortfarande tidsbrist, tillsatte bara müsli, och lade sista degbiten i en form.

Det blev inte mycket av alla mina tankar om att tillsätta olika saker. Men nu när jag vet att degen klarar sig utmärkt i minst fem dagar,  så gör jag kanske om experimentet när jag tror mig ha bättre om tid.

There was a delightful fragrant odor of fresh bread in the town, and this made the little girl more hungry than ever.
                         ur "The Emerald City of Oz" av Frank L. Baum

Vad jag undrar över, är varför det inte doftar lika mycket som vanligt, när jag gräddar dessa väljästa bröd.

6 kommentarer:

  1. Intressant, varför det inte doftar menar jag. Har doften jäst bort?
    Förresten är allt intressant. Kommer kanske att prova någon gång när vi är i hytten. Här bor vi så nära ett jättebra bageri att jag blivit bortskämd med ett stort sortiment av gott bröd. Ska fråga där, om de vet varför det inte doftar.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Top of the morni'n. fast det är väl inte så värst mycket morgon längre. Det var det när jag började starta datorn... nu efter sjuhundrasjuttiotolv omstarter, kanske jag hinner svara på kommentarer (om inte livet dra'r igång förstås).
      Berätta om du får ett bra doftsvar.
      Skulle inte vara dumt med ett bageri, de dagar man tröttnar på det egna brödet.
      M

      Radera
  2. Litet som att koka soppa på en spik!
    Jag har också samma teknik när jag lagar mat av rester; de uppstår ofta i ny skepnad i ett antal dagar beroende på vad som finns att lägga till. Men extra kul att degen fortsätter att jäsa och blir större över natten.
    Förresten delar jag förtjusningen i skalkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Man kan säkert utveckla det här sättet att baka.
      Rest-aurangen på vår kulle gör som du - jag älskar dagar när jag kan reprisera en måltid - och till slut brukar det bli "hänt i veckan".
      Ja, det är ju skalkarna som smakar mest (är lockande?).
      Margaretha
      som nog plockar
      fram en begagnad
      soppa ur frysen
      i dag.

      Radera
  3. Det där med ägg i ser väldigt gott ut.....ljummet med riktigt smör och ett glas kall mjölk....mmmmmmm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renée,
      Ja, det var nog den godaste varianten - fast inte den heller doftade.
      Margaretha

      Radera