onsdag 10 april 2013

Skrämmande läsning

ändå rekommenderar jag den.
 Michael Moss bok “Salt, Sugar, Fat How the Food Giants Hooked Us”. En nyutkommen bok, som ger oss inblickar i hur storföretagen, de som “tillverkar mat”, gör allt för att få så många som möjligt att äta så onyttigt som möjligt.
Jag började min läsning häromdagen, och är bara i början av boken, men jag har redan, antecknat sidor och stycken som jag vill dela med mig av. Men jag inser att då skulle jag få läsa hela boken högt — eller lägga ut den på nätet, vilket naturligtvis inte låter sig göra. Allt jag kan säga är att om du vill veta vad som händer bakom kulisserna, läs boken!


Mycket är ju en bekräftelse av sådant vi anat, precis som i Mats-Eric Nilssons “Den hemlige kocken”, som jag nog tror att många av er redan läst.
“Salt, Sugar, Fat”, för också tankarna till en annan bok: “In Praise of Slow” av Carl Honoré. (Finns även i svensk översättning). Inte därför att det finns några som helst likheter, utan för att boken, som hörs av titeln, handlar om motsatsen till snabbmaten  och det snabba livet.

Och när jag ändå håller på att associera, kan jag ju slå ett slag för Owe Vikströms bok “Långsamhetens lov”. (Frågan är bara vilken bok den i sin tur, leder till  några förslag?)


6 kommentarer:

  1. ... vilket i sin tur leder till Martin Ingvars "Hjärnkoll på vikten", som bland annat handlar om varför sött, salt och fett är så lockande. Och hur det liksom kopplar bort de förståndigare delarna av hjärnan.

    Vi köper så gott som aldrig något färdiglagat eller halvfabrikat, men jag misstänker att man blir manipulerad ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, just det.
      Men så kan man ju fråga sig vad det är som gör att somliga av oss inte är så förtjusta i sött, som andra är.
      Nej, jag köper inte heller så mycket av det färdiglagade. Men så värst manipulerad kan man väl inte bli när man köper potatis och palsternackor - annat än att vi inte alltid kan få ekologiska grönsaker här.
      Margaretha

      Radera
  2. Läste alldeles nyligen på en hemsida som har litet mer alternativa nyheter att de stora företagen har hela avdelningar som bara sysslar med att skapa mat som är beroendeframkallande. Och det är ju inte nyttig mat utan "junk food". Skrämmande beskriver inte ens tycker jag vad de har för sig. Mer kriminellt nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Inte bara nästan kriminellt!
      Ja, det är mycket detta boken handlar om, att medvetet fabricera beroendeframkallande "mat".
      Det är svårt att fatta att många konsumenter inte bryr sig om det - även om de vet.
      Margaretha

      Radera
  3. Hittade precis hit från Anne-Maries Att bo i USA. Nu fick jag lite tips på läsning. Tack för det. Härligt namn på din blogg! Ha en fin fortsättning på söndagen./Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelie,
      Roligt att se dig här på mattan!
      Det där med att rekommendera böcker är u rätt knepigt - vi har så olika uppfattningar om vad som är intressant. Att döma av namnet på din blogg, så är det här ett ämne som intresserar dig - och jag tror att du blir lika upprörd som jag när du läser boken.
      Allt gott!
      Margaretha

      Radera