fredag 26 april 2013

Arachis hypogaea






















När man läser vad Anne-Marie och jag skrivit om jordnötssmör, verkar det nästan som om man bara gör jordnötssmör av jordnötter. Faktum är, är det bara är i U.S.A. som man är så ensidig. Och det är mest i Amerika som man har problem med jordnötsallergi, vilket tycks bero på att man där rostar nötterna (fröna) — enligt Wikipedia. En allergi som kan vara dödlig, och som har gjort att man i många skolor och på andra offentliga platser förbjudit jordnötter. Men de olika intresseorganisationerna, framhåller att det trots allt bara är 1 -2 %% av befolkningen som är allergiska, för alla andra är det ett utmärkt gott och nyttigt födoämne.
Första gången jag hörde talas — eller rättare sagt läste — att man kokade de färska jordnötterna, var i en tysk mattidning (jag tror att det var meine familie & ich), där man frågade kända personer vad de hade för billiga favoritrecept. Jimmie Carter ger då receptet till sin ”ostring med jordnötter”.

300 g riven emmentaler ost, eller gouda
5 msk majonnäs
peppar
100 g malda jordnötter
½ riven lök
chilipeppar

Blanda alla ingredienserna väl. Använd malda jordnötter till att ”bröa” en kransformad (eller annan) form. Fyll formen med blandningen och låt den stå i kylskåpet tills den är fast. Vänd upp på ett fat. Fyll hålet i mitten med vackra bär eller frukt.

Det receptet jag aldrig provat, en avskrift har legat i receptlådan i flera evigheter, utan att jag kommit till skott. Om någon modig bloggare ger sig i kast med det, vore det roligt att få en rapport!


Ett lite annorlunda recept för en mer vuxen jordnötssmörssmörgås (vilket ord!) hittade jag häromdagen. Det provade jag genast  och gillade det, även om jag inte använde aprikossylt till, som rekommenderades  jag skar tunna äppelskivor, och tyckte det var gott. Jag kan tänka mig att nästan vilken annan frukt eller grönsak, passar till den här kryddiga, och rätt starka blandningen.

2 msk jordnötssmör
½ tsk curry
½ tsk ingefära
vitlök efter smak

De föreslår också att man ska blanda koriander med jordnötssmöret — det är inget för mig, men kanske för dig Åsa?

För den nyfikne finns det finns mycket att hämta om jordnötter på nätet — både fakta om plantan, och recept.

Möss älskar jordnötssmör, det är ett utmärkt bete att ladda råttfällor med.

6 kommentarer:

  1. Jag älskar jordnötssmör men avstår från att inhandla det eftersom jag vet att jordnötter innehåller mest fett jämfört med allt annat. Barn i USA är tydligen uppvuxna på det, åtminstone var min vän amerikanen, som jag träffade i London 1956, det. Det var första gången jag hörde talas om denna delikatess. Han var lyrisk när han talade om jordnötssmöret, jag är inte säker på att det fanns i England på den tiden.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Jordnötssmör har nog funnits länge i England, även om det inte var lika vanligt där som i staterna. Och jag vet att man kunde få tag på det ibland i Sverige, när jag var barn - men det var inte de godaste sorterna.
      Visst är det kaloririkt, men det finns ju en hel del nyttigheter också, som inte finns i en del andra kaloristinna varor - tänker närmast på godis och kaffebröd.
      Margaretha

      Radera
  2. Haha, du hade mig fast redan med bilden! Älskar gamla tecknade växter. Har flera blad liggande med t ex morot, gräslök, purjolök och några örter, som jag tänkt rama in och pryda köksväggarna med.

    Älskar alla olika sorters nötsmör. Hasselnötssmör är min favorit. Och definititvt med bitar i hellre än helt slät pasta. Det där med jordnötssmör var något jag blev introducerad till , lite otippat i England faktiskt för 25 år sedan (var där på språkresa). När jag bodde och jobbade i USA var det "standard" på orostat rostbröd, såklart med sylt också - PB&J - peanut butter jelly sandwich. Det var inte utan att en lade sig till med den matvanan också. Aldrig ätit den kombinationen igen.
    Fanns mycket kakor också (i USA) med jordnötssmör som ingrediens. Aldrig något jag testat att baka. Här hemma är jordnötssmör fortfarande en rätt så dyrt, om inte sällan finns på "hälsokosthyllan".

    Har heller aldrig mixat med kryddor och annat. Hinner liksom inte komma dit innan burken är tom! Jag gissar det kan vara gott med koriander. Kan bli lite som en slags pesto. Har gjort med cashewnötter, salt, citron, olja och koriander. Och det finns en del grytor som ju har jordnötter i sig så.
    Gah, nu blev jag så sugen att jag nog måste iväg ut inhandla något gott nötsmör.

    Trevlig helg, Margaretha!
    /åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa,
      Visst är de läckra, de där pedagogiska planscherna.
      Här har jag inte sett andra sorters nötsmör här, har ett recept på ett slags nuttolene, men har inte provat det än.
      PBJ kan jag leva lycklig utan,men andra kombination är jag snudd på beroende av. Men som du säger är det ju dyrt.
      Margaretha

      Radera
  3. mmmmmm, låter gott med kryddorna. det ska jag prova NU, sen ska jag sova, med avstängd väckarklocka. fortsätter läsa ikapp din blogg i morgon när jag sovit ut och ätit mer pb till frukost.
    sköt om dig!
    hugs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Nå, vad tyckte du?
      Vila mycket och ta långa promenader!
      Margaretha

      Radera