lördag 6 april 2013

Ems modeblogg


slår upp portarna och ägnar det första (och sista) modeinlägget åt schalar.
She was a fearless and familiar little thing, who asked disconcerting questions, made precocious comments, and possessed outlandish arts, such as dancing a Spanish shawl dance and singing Neapolitan love-songs to a guitar.
                               The Age of Innocence 
                                                 Edith Wharton

Är det något vi har gott om här i huset så är det schalar — några stickade, men de flesta vävda. 
Kvadratiska, 
rektangulära,  

två sådana här stickade jag för en evighet se'n,
 då när man var tvungen att ha något för
händer, när Stenmark åkte
  
trekantiga och  

V-formade. 
Med fickor och utan fickor.
Så finns ju alla gränsfall, tygstycken med en söm eller ett enkelt näst, blir ett mellanting mellan schal och plagg, en del riktigt fiffiga — andra bara missklädsamma och svårburna. Den på 80-talet,så populära kokongen räknar jag till den senare kategorin. (Dessutom svårfotograferad, både med och utan modell). Filten får väl räknas som en slags schal, jag har ofta använt små kvadratiska filtar och ett skärp som ytterplagg.  
Och nu kommer jag till det som fick mig att tänka på schalar — en väninna skickade mig den här länken till tolv filmsnuttar som visar hur man kan knyta sina schalar.

Var tacksamma för att jag avstår från att visa "dagens klädsel" — skulle någon vara nyfiken, så kan jag berätta att Dickens beskriver mig väl:

Her shawl looked particularly like a tea-leaf after long infusion.
                            från Little Dorrit 

5 kommentarer:

  1. Ser att en och annan sjal i din samling liknar en och annan i min. Dagens outfit för mig går snarare åt kaffehållet än åt teblad.
    Vi modebloggare emellan ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maggan,
      Ja, de som inte är hemgjorda, hör nog till den vanligare sorten.
      Skulle jag presentera dagens klädsel, kunde jag publicera samma inlägg varje dag!
      Margaretha

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Efter att ha strukit tre förkläden, manglat, strukit och krusat 12 örngott och manglat ett dussin linnehanddukar orkar jag inte inventera mitt, liksom ditt, rikhaltiga sjalförråd. Inte så många handvävda, är jag rädd, men stickade och virkade, ett flertal ryska och några kinsesiska och laotiska. Bl a. Sen ska vi inte tala om alla scarves....
    Litet feng shui skulle nog inte skada.
    PS Krusade med farmors mojäng fast jag nu vet hur man gör med kniv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det var värst så huslig du låter! Kan du inte överlåta en del åt tjänstefolket - eller är de upptagna med att fålla trasor?
      De varma schalarna använder jag flitigt - inget fengshuiande där inte - men alla små slinkiga trasor,,, hjälp!
      Har nyss funderat på att sy ihop husets grytlappar till en filt - kanske kan göra något liknande med schalarna (schaletterna).
      Men den sorten som filsnuttarna visar har jag inte så många av, har just upptäckt att de är riktigt bra som värmekällor.
      Margaretha

      Radera