måndag 15 april 2013

En parlamentarisk dröm



Varje gång våra nyheter rapporterar om hur man i det schweiziska parlamentet diskuterat huruvida man ska köpa Jas Gripen eller ej, så minns jag den eftermiddagen jag besökte parlamentet i Bern.
Vi var en grupp tonåringar som skulle bibringas lite schweizisk bildning. I samlad tropp tågade vi upp till parlamentets åskådarlektare, där satt redan så många åhörare, att vi blev tvungna att sprida ut oss på sittplatser långt ifrån varandra,  Jag hamnade bredvid en av pelarna — inte den närmast i bild, men en likadan, som man kan ana rätt högt upp i bildens högra hörn. Det var varmt, jag var trött, och att lyssna till en diskussion om tomtpriser, på schweizertyska kräver koncentration. Det kunde jag inte uppbåda, jag lutade mig mot pelaren och somnade. Jag sov så gott, och drömde att jag satt på en alpäng och hade det skönt. Men så kom en ko och ville dela min matsäck med mig. Men det ville inte jag, så jag höll hårt i min påse med matsäcken, och kossan buffade på mig. Men nog var det underligt att kon talade tyska med mig, och att andra kor skrattade åt oss. När jag äntligen slog upp ögonen, tittade jag inte in i några koögon, men väl in i en äldre herres skrattande ansikte. Vår grupp var på väg ut, men de nådde inte fram till mig, så till slut hade det vandrat ett budskap genom bänkraden — att döma av de många leende ansiktena hade många engagerat sig i väckelserörelsen.

8 kommentarer:

  1. :D.
    Det kanske var det allra bästa med den dagen för många i den hastigt uppkomna väckelsedagen.

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Sådant man berättar vid middagsbordet och sedan snabbt glömmer. Det vill säga, jag har ju inte glömt det - men är nog den enda som fortfarande minns episoden.
      Margaretha

      Radera
  2. Hade du nåt gott att dela med dig till mannen som väckte dig, tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Hade min drömska matsäckspåse funnits, hade jag kunnat bjuda på något - som det nu var fick han nöja sig med mitt leende.
      Margaretha

      Radera
  3. Har full förståelse för ditt predikament - om det nu var ett sådant.
    Ingrid som har svårt för att hålla sig vaken under predikningarna ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      I regel brukar jag faktiskt kunna hålla mig vaken - fast jag somnat vid ett middagsbord en gång...
      Margaretha

      Radera
  4. Litet muntert i parlamentet. :) Inte lätt att hålla sig vaken i en sådan miljö. Drömmen låter riktigt trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Ja, drömmer var absolut mer givande än diskussionen!
      Margaretha

      Radera