fredag 26 april 2013

Jante i repris

Eftersom jag inte vet när jag kan peta in datortid nästa gång, gör jag det enkelt för mig, och repriserar ett gammalt inlägg, istället för att besvara kommentarer just nu. Ett inlägg som för några år sedan fick en del tänkvärda kommentarer.

Jantelagen, en uppdiktad lag

Yankee Wink Hollow
Charles Wysocki

Avund och vrede förkortar livet,
och bekymmer gör en gammal i förtid.
                                   Syraks bok 

Jag tycker att det är beklämmande att så många har en så'n dålig uppfattning om sina medmänniskor. Eller är det en dålig självkänsla som gör att man tror att alla andra ser ner på en?
Jag tror inte på Jantelagen — eller den svenska kungliga avundsjukan. Det blir en självuppfyllande profetia.
Jag säger alltså inte att det inte finns avundsjuka — men jag hävdar att den inte är värre i Skandinavien än någon annanstans. Avundsjuka, missunnsamhet och översitteri finns i alla kulturer. Men trots allt finns det ännu mer av omtänksamhet, hjälpsamhet och välvilja — i Sverige, liksom i andra länder.

Se'n jag började skriva på det här inlägget har jag läst några bloggar, och blev rätt förvånad när tre av dem nämnde Jantelagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar