söndag 10 juli 2011

Bioluminiscens


Glühwürmchen Idyll (Glow Worm)/Paul Lincke by

I dag är det, som så ofta förr, en melodi som får mig att söka information på nätet. Mor gnolade på den gamla schlagdängan “Life is like a firefly”, men eftersom jag inte hittar någon inspelning med den, så fick det bli en annan eldfängd sång som illustrerar det här inlägget.

I min barndom på 50- 0ch 60 talet minns jag de trollska kvällarna med lysmaskar. Jag kan tänka mig att det var först i slutet av juli vi såg dem, när kvällarna åter blev mörkare. Såvitt jag kan förstå, när jag läser om dem, är de fortfarande tämligen vanliga i Sverige — men det är länge se’n jag såg någon.
I en artikel framgår att gatljusen är ett hot mot lysmaskarna eftersom hannarna börjar uppvakta lyktstolparna istället för lysande damer.

I länder där det finns eldflugor, finns väl inte den unge som inte sprungit runt med en glasburk, och samlat in flugor på kvällen — och inte den förälder, som inte uppmanat sina ättelägg att släppa ut flugorna innan de går till sängs.

Nog är det magiska kvällar, de mörka ljumma kvällarna med små ljuspunkter i luften.

Att ljuset har en funktion för parningen visste jag, men inget mer, så jag rådfrågade NE och fick reda på lite mer:





En eldfluga. Bilden från NE.

3 kommentarer:

  1. Slutet av juli/början av augusti tror jag att det var för många år sedan, på sjuttiotalet, när jag vandrade längs en landsväg i Korpo. Överallt brann små eldar:)
    Har aldrig upplevt det varken förr eller senare. Glömmer aldrig bort det nästan magiska.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du skrev om det. Vi pratade om det häromdagen om varför eldflugorna lyser. Sitter ute nu och ser det blinka så fint på tomten. Det är sen kväll/natt här i Ohio och 26 grader varmt. Det enda som stör är myggorna. Kramar

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Visst är det magiskt!
    Undrar bara varför man inte ser det oftare, enligt vad jag läst mig till ska de vara tämligen allmänna.

    Magdalena,
    Mygg är definitivt inte lika magiska som eldflugor och lysmaskar!

    Margaretha

    SvaraRadera