lördag 4 februari 2017

Trivselfunderingar, broderitankar &

prylar som inte längre fyller en funktion 
Att jag inte skrivit om bokhyllerevolutionen på sistone, betyder inte att den är genomförd — frågan är om den någonsin blir det. Det kan vara frustrerande att lägga ner flera timmars arbete på att flytta böcker, bara för att inse att det av någon anledning inte fungerar så bra som jag tänkt. Ibland undrar jag varifrån somliga böcker kommit — i dag snubblade jag på ett par feng shui böcker, det är ett under att böckerna inte vittrat sönder i mitt hem som nog är det minst feng shuiiga hem som finns. Varifrån de kommit är en gåta.
Naturligtvis kan jag inte motstå att bläddra i böckerna, den ena boken är rikt illustrerad, det är full av schvungiga pilar och det förefaller som det bara finns rätt och fel, och inget däremellan. Den andra boken är lågmäld och utgår från människan som den komplicerade varelse hon är  och jag blir faktiskt sugen på att läsa mer i den.
Samtidigt måste jag erkänna att jag inte fattar vad det handlar om — jag är tillfreds med livet och mig själv trots att jag kommer att få tillbringa resten av livet med att flytta böcker, sortera foton, och kanske slänga en eller två prylar. För att inte tala om hur vilsam min vilda trädgård är. Jag känner inget behov av att feng shuija, jag blir bara så innerligt trött av alla bilder av tjusiga hem med rätt prylar strategiskt utplacerade.
 Däremot skulle det vara trevlig med ytterligare en dag i veckan, så jag fick mer tid att använda alla nyförvärvade kunskaper — eller rättare sagt kunskaper jag avser att förvärva. Som maskinbroderi. Nu talar jag inte om moderna maskiner med inprogrammerade mönster, de kan vara förfärliga, nej jag talar om vad den här hundraåriga boken lär ut. Broderier utan elektronik, som fortfarande är hantverk. Min enda undran är bara om det inte tar nästan lika mycket tid att brodera med en vanlig gammal husqvarna trampmaskin, som att brodera för hand utan maskin. Fast boken säger:
Rent praktiskt sedt, är brodering på maskin att avsevärt föredraga, emedan man på maskin kan förfärdiga broderier på en bråkdel af den tid, som åtgår för brodering för hand.
 Och det tycks inte finnas något slags broderi som inte går att utföra på maskin  här ovan schattérsöm.
 märkning och
 hålsöm.

 kråkspark
 venetianska broderier,
 och hålsöm till fransar.
Och till slut en av alla dessa prylar om jag inte har någon användning av — eftersom jag nyttjar nålbundna vantar  men som jag ändå inte kan slänga.

6 kommentarer:

  1. Spännande lektyr. Jag vet inget om feng sjuk, men hade en arbetskamrat som höll på med det, och försökte frälsa oss andra.
    Jag är imponerad av allt man kunde brodera på en vanlig gammal symaskin. Men det är nog lika jobbigt för ögonen som att brodera utan maskin, så du ska nog låta bli och fortsätta att lyssna på dina böcker!
    Jag vet inte vad den där handsgrejen kallas, men det är klart att du ska ha den kvar!
    Kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Kanske kommer jag, i mån av tid och ögon, att läsa lite mer om feng shui - men jag kommer nog aldrig att bli någon insatt anhängare.
      Jag är också otroligt imponerad av maskinbroderierna, men är rädd för att jag aldrig kommer att nå bokens nivåer - vilket förmodligen beror på att jag inte har tålamod att sitta ner och öva, öva, öva!
      Ja, jag är ohyggligt tacksam för hörböckerna! Och vad grejen heter vet inte heller jag - och inte vet jag var jag ska förvara den, kanske i en av alla handskaskar jag begåvats med!
      Margaretha

      Radera
  2. Alltså, som jag fattar feng shui så handlar det väldigt litet om prylar - dvs. konsumption - och väldigt mycket om att trivas med sina egna utrymmen. Grundtanken är ju att energierna ska flyta obehindrat genom rummen (fria ytor, rundade hörn, ganska rent och balanserat från energisynpunkt). Och de grejer man har ska ju verkligen vara sånt man antingen är fäst vid eller verkligen behöver - så absolut inte perfekta prylar som allihop matchar. Men, ja, med det sagt ser väl inte feng shui-inredningsböckerna mycket annorlunda ut än vanliga heminredningsmagasin. Men sen tror jag det där är väldigt personligt också - det här är min egen personliga uppfattning - dvs. för en del blir energierna bättre i "kreativt kaos" med glada överraskningar som väntar i hörnen, andra föredrar minimalistiska utrymmen med mycket tomrum och rymd. Andra igen väldigt väldesignade och exakt ordnade utrymmen. Och det man trivs med ger en ju energi? Jag bekymrar mig nog mer om att INTE fortsätta leva med "onödiga" möbler och prylar bara för att jag är för distraherad, för lat eller för rädd för förändringar för att ta bort det. Inte alls att det ska vara perfekt, modernt, matchande eller färgstämt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Det som irriterade mig med den illustrerade boken var att det var så mycket som var fel - trivs man med att ha en rak väg fram till ytterdörren, eller bordet på "fel" plats i rummet, så kan det ju inte vara fel.
      Jag, liksom du, är nog mer inne på Morris linje:
      Have nothing in your house that you do not know to be useful, or believe to be beautiful.
      Även om jag inte alltid lever upp till det.
      Ha en glad och skön Coloradohelg!
      Margaretha

      Radera
  3. Imponerande broderier, men jag tror inte att jag har tålamod varken att brodera på maskin eller för hand.
    När Feng Shui var nytt gick jag på en veckoslutskurs, som var helt bortkastad. Både pengar och tid!. Men jag har läst en del riktigt bra böcker om det, fast jag har aldrig praktiserat det.
    Hoppas du kan komma ut och att dina ögon är bättre!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja, Maja,
      Vad har du nu gjort med länken? Jag hamnade på en instruktionsfilm om att virka en halsduk när jag följde länken? Och om du inte har färgat håret, krympt med en halv meter (på längden) och tappat bort ungefär 30 år, så tror jag inte att det var du som virkade - med superfula naglar!

      Nej, jag går nog på din linje när det gäller tålamod och den här sortens maskinbroderier. Hade jag börjat när jag först ärvde boken, i min ungdom, så hade jag kanske kunnat det nu...

      Och det här med feng shui är nog, ännu mindre än broderandet, inte riktigt min grej.

      Är fortfarande infryst - det vill säga uppfarten är som en rodelbana, så även om jag skulle komma ned med bilen, tror jag inte att jag kommer upp. Livet blir lite trist utan färskvaror, men det går ingen nöd på mig!
      Margaretha

      Radera