måndag 27 februari 2017

Lördagsbok på en måndag




  Jag trodde väl aldrig att jag skulle finna nöje i att läsa en hundra år gammal postorderkatalog för militärer, men faktum är att både kläder och priser är intressanta.
Här finns uniformer med alla tänkbara tillbehör som olika slags benlindor och damasker, hattar, kaskar, näsdukar, pyjamas och underkläder.

Här finns uniformer med alla tänkbara tillbehör som olika slags benlindor och damasker, hattar, kaskar, näsdukar och underkläder. Dessa stiliga benlinor kostade 1.25 paret. Då när 1 dollar motsvarade $18.87 i dagens penningvärde.
 Själv skulle jag kunna tänka mig en "army sweater"
 Olive Drab Wool Mixed Sweater. A heavy weight, well made garment. Sizes, 34 to 46 inches breast measure. State size wanted. Shipping weight, 2¾ pounds.  No. 83K91599 Price, each $5.75
Eller varför inte en flygarskjorta.
 Regular Length Coat Style Shirt. Made of good quality medium weight washable chamois. Regular collar, two breast pockets with buttoned flaps. Sizes, 36 to 46 chest. State size. Shipping wt., 2¼ pounds.  No. 6K20168 Price, each $13.50
Jag har aldrig saknat en barberarstol  kanske beroende på att jag aldrig kommit att tänka på att sådana existerar. Men nu när jag ser den här, slår det mig att den vore utmärkt som portabel trädgårdsmöbel.
Constructed especially for use in army camps. Is sturdily constructed of oak, golden finish, upholstered with imitation leather. Back is upholstered to make it suitable for shaving, hair cutting or light dental work. It has a footstool attached and an adjustable head rest. When chair is folded it makes a small, compact package, convenient to carry. Shipping weight, about 50 lbs.  No. 6K20167⅓ Price $13.95
Det här etuiet för toalettprylar påminner mig om en resväska min mormor hade. Jag var otroligt fascinerad av den för i locket fanns plats för den här sortens prylar.
Ebony finish toilet articles. Put up in waterproof case. Size, open, 9½x21½ inches. Shipping weight, 3 pounds.  No. 8K9466 Price, complete set $4.45
 Och när jag ser spelbrädet minns jag hur jag och min kusin, på fullaste allvar ansåg att man skulle slippa krig, om man lät två motståndare istället för att kriga, spela schack eller kort för att utse en vinnande nation. Med tanke på vad krig kostar så skulle 59 cent vara väl investerade pengar.
En axelväska som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att använda.
Olive drab color. Depth: 7½ inches; length, 11 in. Detachable shoulder strap. Shipping weight, 1½ pounds.  No. 6K20103 Price $2.75


För den som tänker sig upp i luften, finns ett antal olika utstyrslar att välja på. Liksom det finns uniformer för sjuksköterskor.
 Vad jag funderar över när jag ser de här damerna, är om de verkligen hade så moderiktiga skor till uniformen. Det skulle inte ta lång stund, på en avdelning, innan fötterna värkte.
  Consists of well made dress of white muslin, buttoning visibly in front with pearl buttons, having collar which can be worn either high or low neck. Large roomy apron fastening in back; separate cuffs of white lawn; neat cap that can be easily laundered, also lawn scarf. An outfit that you are sure to be pleased with. Furnished in bust measures 32 to 44 inches. Be sure to state size wanted. Average shipping weight, 2 lbs.  No. 31K01016 White. Price for complete outfit $3.39



Jag som gillar förkläden försöker se hur det här förklädet är skuret. Av texten framgår att det är ett ärmförkläde, och att det är knäppt bak, men om det är hellångt bak eller bara midjelångt kan jag bara gissa.
 Nurses’ Apron. Made of standard quality white cambric. V neck style. Buttons down the back and has tie strings. Long sleeves. Large pocket. A useful, roomy garment. Made to fit sizes 34 to 44 inches bust measure. State size. Shipping weight, about 13 oz.  No. 38K348 Price, each 98c


Vill du se allt annat som finns i katalogen, som skjutvapen, visselpipor, biblar och radband, hittar du den hos Gutenberg: 1917 Military Equipment:, by Sears, Roebuck & Co.  
A soldier’s record. Contains over 200 pages. A book in which the soldier may paste snap shots, clippings and keep a record of his experiences. When the toil of the game is over, the book will be a source of never ending pleasure. Bound in flexible cloth. Size, 3×5⅛ inches. Shipping wt., 4 oz.
No. 3K6361 Price 22c
Frågan är hur mycket tid man har att skriva dagbok vid fronten, men kanske är det bra terapi.
No. 3K6328 Fountain Pen with 50 Ink Tablets. Fitted with iridium tipped large genuine 14-karat solid gold pen. Security clip. Length, 7 inches. With this combination you do not have to carry ink. Wherever there is water you can make your own ink. Just drop one of the tablets in the barrel of the pen and fill it with water. Weight, 3 ounces.
  Price 55c
Och reservoarpenna kan ju vara bra att ha  fast bläcktabletter har jag inte hört talas om tidigare.
 Constructed with a hardwood frame covered with heavy khaki duck. Supported by four iron hooks. Large openings on both sides of tent with canvas curtains and netting. Small windows at end. Bed of heavy duck fastened over frame. Length, 6 feet 8 inches; width, 25 inches. Folds compactly. Shipping weight, 40 pounds.
No. 6K20441¼ Price, each $10.85

For cooking, baking and heating. Made of good weight polished steel, 18 inches wide, 27½ inches long and 12 inches high; or, with legs attached, 18 inches high. Oven measures 11 inches wide, 16 inches long and 8 inches high. A strongly made stove. Furnished with four lengths of telescope pipe measuring, altogether, 4 feet 9 inches. Shpg. wt., 45 lbs.
No. 6K20472¼ Price, each $4.85



2 kommentarer:

  1. Mycket intressant!
    Jag tror förklädet är långt på baksidan.
    Det skrevs en del brev vid fronten, tydligen hade de paus från krigandet ibland.
    Toalettetuitet känns igen, jag hade ett liknande i min tidigaste ungdom, kanske barndom.
    Sjuksköterskeskorna ser aningen malplacerade ut
    tycker Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt, men skulle jag sy ett så skulle jag göra ärmarna lite rymligare. Vi får väl antaga att de här sköterskorna inte arbetade vid fronten, men även på ett militärsjukhus hemmavid, måste skorna vara ohyggligt obekväma.
      Margaretha

      Radera