onsdag 1 februari 2017

Alternativ randning

Johanne Wilde, artistens hustru i vävstolen
Laurits Andersen Ring

Riktigt så här ser min verkstad inte ut  jag har snyggare gardiner.

Jag har vad man på engelska kallar "a dog on the loom", en varp som suttit där alldeles för länge. Förklaringen till att det blivit så är längre än varpen, som jag inte ens minns hur lång den är, men jag är rädd för att det är många fler meter än vad som är önskvärt. 
Jag tog över en möbeltygsbeställning från en kollega som hade för mycket att göra. En dam hade slitit ut det trettio år gamla tyget på sin soffa, och ville ha ett likadant. Kruxet var bara att tyget på ryggen var inte slitet, så hon skulle bara ha till sätet! Varför jag överhuvudtaget gav mig i kast med det, undrar jag så här efteråt. Jag insåg att det skulle bli mycket provvävning och drog på en lång varp, och efter att ha jagat garn och provvävt i det oändliga blev damen nöjd. Tyget är levererat för länge sedan, men den jäkla jycken sitter där, och jag har inte riktigt vetat vad jag skulle göra med den.
Nu har jag bestämt mig för att det ska bli tyg till fönsterbänken i mitt kök, och har kommit en bit på väg. Rapporten är åtta centimeter, och tar sin tid att väva, så jag jublade inte när jag insåg att jag bytt plats med färgerna i randningen. 
Efter att ha stirrat på väven i två minuter bestämde jag mig för att låta det vara, och kalla det för en alternativ randning. 



6 kommentarer:

  1. Om det är det alternativa väven på sista bilden så är det ju ett bra alternativ!
    Du är snyggt klädd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norah,
      Jag gillar ju det asymetriska, och lite oväntade, så när jag tittat på väven en stund, tyckte jag det blev OK - och eftersom alternativet till den alternativa randningen var att använda tio minuter till att peta upp, så lät jag det vara.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag skrattar när jag läser det, vet ingen annan som gör så snygga fel som du. Förlåt, skulle kanske säga snygga alternativa ränder!
    Jag är så glad att du väver, även om det bara blir ett par timmar!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Ja, riktiga vävfel, tar jag alltid upp (förutsatt att jag ser dem, innan jag klippt ned).
      Ingen kan vara gladare än jag!
      Margaretha

      Radera
  3. Fin arbetskläder du har!
    (Och fin väv).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Visst är klänningen fin!
      Jag är ju känd för att vara moderiktigt klädd, så även när jag väver, även om snäva ärmar inte riktigt lämpar sig för ändamålet!
      Margaretha

      Radera