söndag 24 augusti 2014

Söta berättelser


Jag är barnsligt förtjust i vackra förpackningar och rolig reklam, eftersom jag är medveten om det, så inbillar jag mig att jag inte går på vad som helst i den vägen.  Men det har fått mig att förstå hur svårt det kan vara att motstå läcker reklam.  Både sött och läckert tycker jag det gamla knepet att beledsaga reklamen med en berättelse som förefaller tagen ur levande livet är. 
 
Bland mormors klipp finns en urriven sida från "Good Houskeeping", från 1932. Om hon sparade sidan för receptet skull, eller den lilla berättelsen, vet jag inte — kanske för båda delarna. 
Jag kan tänka mig att reklamen vände sig lika mycket till barnen i familjen, som till husmodern, i U.S.A. har man sedan länge utnyttjat barnen som en slags tjatande mellanhand, för att få föräldrar att köpa diverse, mer eller mindre, onödiga produkter. Men om nedanstående berättelse skulle appellera till dagens barn, är mer än jag kan säga.
 
David and Mary Jane sat on the back porch — quiet, disconsolate, homesick. They had recently moved to a strange town and had only just begun to make a few friends. 
Mother called them in and said: "How would you like to give a little party — say, next Saturday, and ..." 
"A party, Mother?" cried both children, cheering up. "But,"doubtfully, "there's no one to ask." 
But Mother found there were Ted and Ruth, around the corner, Helen and Ralph, at school, Joan and Jack, the amusing twins whose mother had brought them to call last week. 
"What shall we have to eat? You choose, offered Mother. "Gingerbread, for one thing," piped David. "Oh yes, Mummie, lucious Brer Rabbit", seconded Mary Jane.  
* * * 
When they sat down to supper, how those boys and girls did squel when Mother brought in lucious, spicy squares of Brer Rabbit Gingerbread with fluffy whipped cream on top. 
"Yum! Looks good!" Joan exclaimed.
"Can we have more when we finish this?" asked Ted, hopefully.
 Mother was ready with more golden-brown delicious molasses squares, and every mother's child of them had a second helping. Good old Brer Rabbit Gingerbread proved the most popular guest at the party. 
* * * 
When your children are hungry, when they crave sweets, give then this delicious treat. Brer Rabbit Gingerbread is a healthful food for them — rich in iron and lime. Brer Rabbit is old New Orleans molasses, make from the very cream of fresh-crushed sugar cane juice ... distictive in flavor. It comes in two grades: Gold Label — the highest quality light molasses for fancy cookery, delicious on pancakes; Green Label — a rich, full-flavored dark molasses.
 
Det är åratal sedan jag såg melass i svenska butiker, kanske finns det fortfarande i hälsobodarna — jag har inte frågat. En sökning på nätet säger att man kan köpa det i 40 kg dunkar som djurfoder, vilket nog är att ta i om man bara använder en deciliter, eller två, om året. Har du häst, kan du kanske smyga ut i stallet och låna en skvätt, annars får du nöja dig med vanlig sirap om du vill prova den här pepparkakan.
 
 Brer Rabbit Gingerbread  

½ cup sugar 
3 tbsp. butter 
1 egg 
½ cup milk 
½ cup Brer Rabbit Molasses 
1 ½ cups flour 
1⁄8 tsp. salt 
1 tsp. ginger 
1 tsp. cinnamon 
1 tsp. soda  
Cream butter and sugar, add beaten egg, then add alternately the dry ingredients which have been sifted together and the mixture of milk and molasses. Pour into buttered shallow pan. Bake in moderate oven (350°F) 30 to 45 minutes.
 
Namnet Bre'r Rabbit är taget från en av huvudfigurerna i "Uncle Remus", en samling berättelser sammanställda 1881 av journalisten Joel Chandler Harris. Böckerna som är skrivna på en inte alldeles lättförståelig dialekt finns hos Gutenberg — en del av dem med förklarande ordlista på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar