torsdag 14 augusti 2014

Att fika efter något gott

Montmartre, 2003 
William Ireland


Inte förrän jag började röra mig i bloggosfären, upptäckte jag att folk talar om go-fika och fin-fika. Är det nya ord, eller har jag på något märkligt vis lyckats undgå dessa två ord?
Varför fika alls, om inte fikat är gott?
Förresten undrar jag över varför folk tar en fika istället för att fika. Och varför man inte tar ett fika om man nödvändigtvis ska klämma in en artikel — de flesta människor säger ju fikat.
Det är ju inte bara fikat som drabbats  folk lyckas klämma in en eller ett på de mest märkliga ställen. Man lagar ett rotmos och tar ett snack, bara för att ge ett par exempel

13 kommentarer:

  1. Go-fika och fin-fika är okända begrepp för mig. Kanske är det lite märkligt att klämma in en eller ett överallt. Men att man lagar ett rotmos har jag heller aldrig hört. Kul med språk - men inte pratar yngre förmågor som vi gjorde och gör. Man får vänja sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo,
      Gott att höra att det inte baraa är ja som missat dessa varianter på fika!
      Vill man lyssna till god svenska ska man nog inte lyssna på matprogram, men jag fick höra talas om ett rotmos innan jag hann stänga av radion.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag fek nyss, utan att berätta det på facebook.... Ganska våghalsigt, va?

    Jag tror att gofika är norrländska, första gångerna jag såg det var hos norrländska bloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske låter det godare än bara en slät kopp kaffe? Finfika - är det med sju sorters? Jag ser för mig hur man mumsar i sig en bakelse med gofikat.

      Om du undrar över "fek" så har jag bott i Åtvidaberg. Där böjer man i stort sett alla verb starkt. Sam, ret (ritade) etc...

      Radera
    2. Bloggblad,
      Ibland är det trevligt att leva farligt! Jag lever extremt farligt eftersom jag inte ens nyttjar fejsbok - för att inte tala om att hela mänskligheten går miste om mitt intressanta liv.
      Många märkliga ordvarianter fick min mor och jag till - men vi fek aldrig, trots att hon bodde i Åtvid en tid av sitt liv. I övrigt är jag en extrem anhängare av stark böjning.
      Det tycks vara fler som anser att go-fika är norrländskt, så förmodligen är det så. En väninna jag frågade, trodde att fin-fika var när man använde finporslinet och bullade upp ordentligt - vilket jag nog betraktar som kafferep. Och äckliga fikan gör jag aldrig, så jag kommer nog att fortsätta att fika.
      Margaretha

      Radera
    3. Jag gillar det roliga med fejjan, men är starkt irriterad på reklam som smyger sig in. Och på en del som sitter hela dagarna och lägger in länkar till tusen artiklar/filmer/låtar som inte intresserar mig. Men jag är lite för nyfiken och lite för pratglad för att inte vara med.

      Jaså, du har ett rotsystem i Åtvid? Min man kommer från Falerum som ligger strax utanför. Vi bodde där bara ett halvår medan maken gjorde långpraktik där, så jag hann aldrig få rötter där.

      Radera
    4. Bloggblad,
      Nej, jag har aldrig fattat vitsen med fejsbok - kanske för att jag inte gillar att umgås kollektivt. Jag föredrar små grupper, både i levande livet och i syberrymden - och har fullt sjå att umgås per mejl, brev och kommentarer, när jag inte har lyckan att kunna sitta tillsammans med vännerna. Fejsbok skulle förmodligen stressa livet ur mig.

      Jag har inga riktiga rötter i Åtvid, mor bodde där ett tag eftersom hennes moster var småskollelärare där i början av förra seklet. Redan då fick man flytta på sig om man ville ha en tjänst - hon var värmlänning, men bodde på övre våningen i skolhuset under terminerna.
      Mor for igenom Åtvid på 70-talet, och kunde knappt orientera sig - det finns nog ingenting kvar av det gamla nu.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag uppfattar go-fika som ett "norrländskt" begrepp, kanske har det spritt sig. Hörde det första gången någon gång vid millennieskiftet, användes inte då jag var barn och ungdom och bodde i "Norrland". Uppfattar det som något extra gott - gärna hembakt. Inte bara en slät bulle utan något med det lilla extra (onyttigt goda) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Det är nog lika länge som jag känt till begreppet, och kanske är det norrländskt. Min far var född på rätt sida av Dalälven, kanske fanns inte begreppet i Gästrikland - där drack man nog bara kaffe, underförstått med kaffebröd till - ofta med onyttiga kalorier.
      Margaretha

      Radera
  4. Även i Dalarna kan det bli go-fika vid högtidliga tillfällen. Eller rentav en vanlig torsdag, som hos syrran: http://livsrummet.blogspot.se/2013_08_01_archive.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Så knepigt, jag vet att jag har svarat på den här kommentaren, och Olgakatts, men nu finns inte svaren här.
      Vad jag skrev minns jag däremot inte - kanske talade jag om gorån, eftersom jag har min morfars mormors gorånrecept, som jag funderar på att leta fram.
      Margaretha

      Radera
  5. Bägge fikorna var nya för mig. Vi säger nog inte fika så ofta, vi dricker kaffe, med eller utan någonting till. Kanske jag bestämmer att se en kompis på en fika på stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Då fortsätter vi att fika - bara helt vanligt gott fika - det är ju samvaron som är det väsentliga. Eller när jag är ensam, en vacker kopp, vacker utsikt eller skön musik.
      Margaretha

      Radera