lördag 9 augusti 2014

Varken / eller %

Jag vet inte ens om tecknet har något namn — kanske finns det inte. Det finns inte i min dator, och i "Skiljeteckensboken" av Siv Strömquist, hittar jag bara snedstreck, divisionstecken och bråksnedsteck, och så procenttecknet förstås.

Det är evigheter sedan jag såg ett senast, men i dag råkade jag öppna en bok, där någon plitat in ett slikt tecken. Det för mina tankar till skoltiden, då man markerade var läxan slutade, eller var i texten vi slutade läsa. Varför det såg ut som det gjorde, och varför vi använde det har jag aldrig grunnat över tidigare. 
Att folk skriver det före sitt namn när de avslutar ett brev, har slutat irritera mig — men jag undrar varför de gör det, och när oskicket började.

7 kommentarer:

  1. Det tecknet brukade jag skriva i mina elevers skrivböcker när det var något jag läst, men inte åtgärdat eller rättat. Var jag fick det ifrån? Förmodligen från mina lärare som gjorde så.
    I mail till goda vänner skriver jag så här:
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Bloggblad,
      Det är nog så med en del del saker här i livet - man gör det utan att reflektera, därför att man alltid gjort det.
      Men jag förstår fortfarande inte hur man kan hälsa genom sig själv. Skriver jag ett brev från till exempel hela familjen, så kan jag ju underteckna med "hälsningar från oss alla på Udden /M". Men när brevet bara är från mig?
      Margaretha

      Radera
  2. Det är ett procenttecken. Men visst, jag känner också igen det från skolan upp tom mellanstadiet ungefär. Har väl aldrig funderat över det heller. Nu kommer jag väl aldrig att få det ur skallen.

    SvaraRadera
  3. Hjo,
    Det mås så vara att det närmast ser ut som ett procenttecken - men jag tror aldrig att det varit avsett som ett.
    Grubbla på!
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Jag har fullt av det tecknet i gamla skolböcker och vill minnas att det markerade var den aktuella läxan slutade.

    Måste kolla med språkpolisen om hen vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Visst vore det kul att veta - men jag misstänker starkt att det är något man gjorde därför att alla andra gjorde det - precis som snedsträcket framför namnet i underskriften.
      Margaretha

      Radera