lördag 16 augusti 2014

Humlor äga företräde

 nej, detta är inte dagens 
medvetna humla, jag hade 
ingen kamera till hands, 
vid vårt möte

Det gäller att smida, det vill säga klippa, medan järnet, i det här fallet gräset, är om inte varmt så i alla fall någotsånär torrt. Så efter att ha vilat frukost, begav jag mig ut på långpromenad med gräsklipparen. Jag har inget emot att klippa gräs, det är skönt att vandra efter klipparen, och även låta tankarna vandra — en legitim anledning till att inte stanna inne och städa. I tidigare inlägg har jag talat om hur blödig jag är, när det kommer till att meja ner vackra växter, mina gräsmattor brukar se rätt punkiga ut, med sina öar av kvarlämnade buketter. Att störa en humla mitt i lunchen, är inte att tänka på, så jag tyglade klipparen och gick långsamt mot vädden där humlan lunchade  de brukar ju lyfta när man kommer tillräckligt nära. Men den här humlan visste sina rättigheter och satt kvar, trots att klipparen nu nosade på växten, så att den böjde sig mot marken. Jag fick retirera. Nu står där två ensamma väddar och en rölleka, mitt i gräsmattan, som en påminnelse om vilka regler som gäller!


Har du inte läst "Humlor i Sverige, 40 arter att älska och förundras över", av Björn Cederberg och med ljuvliga illustrationer av Bo Mossberg, så gör det — och förundras

6 kommentarer:

  1. Så ska jag göra! Läsa Humlor i Sverige! Jag har nyss varit ute i trädgården för att plocka blombuketter till morgondagens bokade middagsbord...och fick, liksom du, lov att lämna vissa blommor...de var redan upptagna av humlor, blomflugor och av bin. Inte ska man ju störa i maten, det är inte bra för matsmältningen och de var ju först på plats, så....

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, det vore ju ytterst ofint att rycka maten från gästerna!
      Boken är både vacker och lärorik, så den rekommenderar jag verkligen!
      Margaretha

      Radera
  2. tack för att du påminde mig om den boken. jag har sett den hos en kollega och tänkt köpa den, men glömt bort det i sommarens villervalla.
    ta det lugnt med klippningen, humlorna behöver sin mat och du behöver vila!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Välkommen åter! Hoppas att livets villervalla lugnar ner sig, och du hittar tillbaka till mer normala hjulspår.
      Att läsa om humlor har en lugnande effekt - humlans flykt.
      Margaretha
      som vilar mer
      än hon arbetar

      Radera
  3. Bra att du är rädd om humlorna för det är inte jag. Inte när jag klipper gräset. Förresten ser jag inga humlor då tror jag. Annars är det fina flygdjur, humlorna. Har nog inte så mycket ängsblommor i gräset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du inte lika stora ytor som jag har - det är mer ängar än gräsmattor. Jag får se upp för grodor och ödlor också - både från höger och vänster.
      Både vackra och nyttiga är de, humlorna - du kanske skulle bjuda in några.
      Margaretha

      Radera