tisdag 19 augusti 2014

Grattis John!

Better to hunt in fields, for health unbought,
Than fee the doctor for nauseous draught,
The wise, for cure, on exercise depend;
God never made his work, for man to mend.
                                                                      John Dryden


John Dryden
19 augusti 1631 - 12 maj 1700
 
John var en av sin tids stora författare, Walter Scott kallade honom Glorious John. 
Gutenberg har en hel del av hans böcker — men jag undrar om så värst många läser honom i dag. Själv känner jag honom enbart genom de många citat som man kan hitta lite varstans.
 
Repentance is the virtue of weak minds.
                                                              John Dryden


2 kommentarer:

  1. Den enda jag vet som läste Dryden, var min far. Hade han inte gjort det, skulle jag inte veta vem han var. Du skulle nog ha gillat far, ni har/hade samma boksmak. Och han älskade att diskutera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      men äpplet har nog inte fallit så långt från päronträdet?
      Margaretha

      Radera