onsdag 13 augusti 2014

Finns det vanliga dagar

och vanligt folk? Och vad är det, i så fall? Förresten så är det väl två helt olika frågor, som inte går att slå ihop så här. 

 Vissa ärenden skjuter jag på i det längsta, vilket betyder att jag bara går till apoteket ett par gånger i månaden. I bästa fall, för de har sällan de medikamenter hemma, som jag regelbundet köper, så det blir ofta en extra tur, vilket väl då får betecknas som en vanlig dag. Precis så var det i dag, det jag verkligen behöver, hade de naturligtvis inte hemma. För att inte tala om att receptutskrivaren, som vanligt hade schabblat med förskrivningen.
Tydligen är det modernt med kraftiga bågar på glasögonen — i alla fall hade apotekets samtliga (tre stycken) damer slika bågar. Det är lärorikt att komma ut på vift ibland. Fick mig att minnas när jag en gång , på 70-talet tror jag, kom hem med just sådana glasögon på näsan — mor tittade på mig och konstaterade att jag såg ut som en mamba.

någon som vet hur man fäster 
tornistern på sin Fiat?

Tankar bilen gör jag ännu mer sällan, så jag får nog betrakta dagen som en ovanlig dag, eftersom jag svängde in på macken, på väg till apoteket. Precis som vanligt mindes jag inte vilken ända av kortet jag skulle stoppa in först, för att få ut min eftertraktade bensin. Men det går ju bara att stoppa in kortet på fyra olika sätt — eller har jag fel där? Tolfte gången jag stoppa de in kortet, accepterade maskinen det, och jag tilläts slå in min kod.

Bankinteriör
Jost Amman 1539-1591

Inte nog med att vår bank inte har några pengar (är det ett kriterium för att få driva en bank, så skulle jag kanske öppna en), de stänger redan klockan ett, utom på torsdagar då de slår på stort och har öppet till klockan tre. När i all världen går de som förvärvsarbetar till banken? Naturligtvis kom jag inte till banken förrän de låst dörren. 

6 kommentarer:

  1. Haha, vilken härlig dag med vardagliga upplevelser. Jag anar mycken ironi där bakom dessa ord ;-)
    Lev väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Det var åtminstone härligt att komma hem, även om jag snart måste göra om turen - och hoppas på bättre tur då.
      Margaretha

      Radera
  2. :D, jag har haft roligt en stund...känner igen detta med kortet och banken har jag inte kunnat fara till på en och en halvmånad...banktiderna är inte överens med mina tider, men snart så...nästa vecka ska jag göra stan. Ja, vad är en vanlig dag? Det kan man fråga sig
    Mamba! :)

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Frågan är om det inte är rätt ovanligt med vanliga dagar.
      Glasögonen var inte särskilt klädsamma, mor hade rätt - som vanligt.
      Margaretha
      i den svala
      kvällen

      Radera
  3. Numera bokar man tid till sin personliga bankman/kvinna! Spontana besök uppskattas inte. Vill man ha valuta inför utlandsresa måste den beställas en vecka i förväg alltmedan kunderna gör det mesta av bankens arbete....
    ICA- banken kanske har bättre service, måste kollas om man kan göra alla ärenden i matbutiken. Kontanter kan man i alla fall få där.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Att boka tid är inte heller helt enkelt, ity man inte kommer till sin egen bank när man ringer, utan måste slussas vidare från Stockholm. Dessutom lyckas jag alltid ringa på fel tid. Min tanke var att gå in och boka tid.
    Ica har jag ingen kläm på...
    Margaretha
    som ibland kan
    sakna den gamla
    enkla tiden

    SvaraRadera